RSS

Gran Canaria

31 Dec

Äntligen har jag fått ändan ur och fixat med lite bilder från Gran Canaria. 🙂

Fredag den 9 december åkte vi och bodde på Quality Hotel Arlanda eftersom flyget skulle gå så pass tidigt som 07:05 morgonen därpå. Flygresan gick bra. Barnen tittade på filmen som visades (Toy Story 3) och spelade på sina DS:ar. Efter sex timmar var det äntligen dags att landa. Efter en dryg bussresa (dryg för vi var så trötta) så kom vi så äntligen fram till vårt hotell Lago Taurito i Taurito. Det var ett sk Splash-hotell och vi hade all-inclusive. Det var både första och sista gången jag åkte med all-inclusive om inte hotellet har minst 2-3 olika restauranger. För fy fasen var trötta vi var på maten. Det spelade ingen roll att de varierade maträtterna något varje dag, det smakade likadant ändå och luktade likadant… Nä fy… Desto trevligare var det på dagarna då vi låg vi poolen. Det var himla bekvämt att enkelt kunna hämta dryck, glass, snack utan att behöva tänka på pengar. Eftersom maten var så pass trist så blev det en del snacks (sandwich, varmkorv och naturell hamburgare), särskilt barnen utnyttjade det.

Tyvärr blev Melker magsjuk på söndagsmorgonen. Han blev så dålig att han blev liggande hela dagen. Det var egentligen inte så konstigt att han blev sjuk eftersom Alfred kräktes natten till fredagen innan vi åkte… Dessvärre blev även jag sjuk, men det först vid 16-tiden på söndagen. Så jag hann njuta av solen den dagen iaf. 🙂 Mitt utbrott gick över på ett par timmar, men jag sov bort resten av dagen… Det var bara Micke som klarade sig från eländet…

Söndag, måndag och tisdag var jättefina dagar; klarblå himmel och ca 24-25 grader varmt. Det var så skönt att känna solens strålar värma upp kroppen. Fast det hade ju inte gjort något om det var några grader varmare. Jag gillar känslan av att bli jättevarm så jag kan ta mig ett dopp efteråt. Nu var jag plikttroget ner i poolen tre gånger på hela veckan, bara för att göra barnen glada…

När onsdagen kom så hände något med vädret. Det var fortfarande lika varmt ute men det kom in en massa moln och det blåste en hel del. På torsdagen vaknade vi upp till ännu en molnig dag och då bestämde vi oss för att åka in med lokalbussen till Playa del Ingles. På Gran Canaria finns det inget ”hel- och halvbiljett”. Alla resenärer betalade lika mycket för resan oavsett ålder…

Ingen av oss hade varit i Playa del Ingles tidigare så vi visste inte riktigt vart vi skulle gå någonstans. Vi drev lite planlöst omkring, men hittade några affärer i varje fall. Vi åt lunch där (på vanlig restaurang! Yes!) och efter några timmar åkte vi hem igen. På vägen hem började det helt plötsligt att spöregna(!!), sån tur att vi satt på bussen… När vi kom till hotellet igen så såg vi att det även hade regnat lite där. Vi lade oss vid poolen för lite sol och bad på eftermiddagen.

På fredagen åkte vi lokalbussen åt andra hållet, nämligen till Puerto de Mogán. Det var en jättemysig liten genuin by. Den påminde om en grekisk by, det var väl därför som jag gillade det… Det som lockade oss denna dag var den stora marknaden som är varje fredag. Det var marknadsstånd överallt i byn. Även idag passade vi på att äta lite god mat på restaurang.

På fredagskvällen skulle vi gå ner för att titta på den show som hotellet arrangerade. Medan vi väntade på att hissen skulle komma (vi bodde på sjunde våningen) så blickar vi bort till scenområdet och ser att det är alldeles öde där. Vad konstigt tyckte vi då, men så upptäckte vi att även då hade regnet kommit, så det var bara att gå in på hotellrummet igen…

Lördag morgon var det dags att åka hem. Redan 09:15 blev vi upphämtade av bussen, trots att vårt flyg hem skulle gå först klockan 13:30. Ni må tro vad tråkig väntan det blev där… Visserligen fanns det en hel del tax free där, men vi hade inte så mycket Euro kvar och vi hade inget behov av att köpa ”för köpandets skull”. Det blev dock en flaska Baileys Mint Choklad och lite belgisk choklad till grannarna som hjälpt oss med posten mm.

Tyvärr blev vårt flyg lite försenat på vägen hem. Det tog mycket lång tid innan vårt flyg fick en Gate tilldelad. Enligt tavlan skulle vi få gå ombord kl 13.00, men då hände ingenting. Det var ju snökaos på flera håll i Europa (bl a Frankfurt och London) så vi såg att det var flera flyg som blev försenade eller ställdes in. Men vårt flyg hade ingen information alls om några förseningar. Först kl 13:25 fick vi gå ut till bussen, fortfarande utan besked om orsak till förseningen. Väl ombord berättade sedan piloten att de hade haft svår motvind på väg ner till Gran Canaria att de blivit försenade pga det. Det positiva med det var att vi fick medvind hem. Så istället för att ta 6 h så tog det bara 5h 15 min att flyga hem. Totalt blev vi 30 min sena bara. Helt ok!

Väl på Arlanda möttes vi av vintern igen. Det snöade och var cirka 5 minusgrader ute. Helt okej kyla egentligen, men eftersom vi inte hade de tjocka vinterjackorna på oss så blev det såklart lite kallt att vänta på att hotellets buss skulle komma. Sån tur var så hade vi betalat extra för att ha bilen parkerad i ett garage under veckan så vi slapp åtminstone skrapa rutor och borsta bort 10-15 cm snö på bilen… Den extra kostnaden var värd varenda krona.