RSS

Jul och julförberdelser

18 Dec

Tänk att det snart är jul! Helt otroligt vad fort december går jämnt. Idag är det redan fjärde advent och tänka sig, det föll lite snö igår och faller fortfarande snö därute. Fast eftersom det är plusgrader ute så är jag rädd för att det inte kommer ligga kvar så länge…

Julklapparna är i princip under kontroll. Jag vill dock försöka köpa en julklapp till åt Micke först bara. Sen ska ju alla klapparna slås in oxå. Det får bli en kvällsaktivitet under veckan. Jag vill i möjligaste mån slippa sitta den 23:e och slå in för glatta livet, som jag brukar göra. 🙂

20111218-165254.jpgI år har jag varit så duktig att jag gjort hela fem sorters julgodis. Jag tror det blir en sort till innan jag är klar. 😉 Jag har nämligen fortfarande lite grädde kvar så det blir nog att jag kokar en sats chokladkola.

Jag började med en enkel variant med att smälta choklad och sedan ha i hackad mandel och Kellogs Special K-flingor, namn okänt. Sen gick jag över till att göra chokladdoppad lakritskola. Mums! Den är så himla god! Eftersom jag hade lite mandelmassa kvar sedan saffransbaket köpte jag även hem nougat, så igår morse rullade jag och Melker i ordning lite Mozartkulor. Lite senare på förmiddagen kokade jag vaniljkola, men jag tycker inte den blev så bra. Receptet jag hittade på nätet innehöll smör och jag tror det var det som gjorde att kolan blev mer fudgelik än kolaseg om ni förstår. Ätbar är den dock ändå. 😉 Den femte sorten är det som syns på bilden; Bountybollar. Jag hade på lite strössel för att det ska vara enklare att skilja dem åt fån Mozartkulorna. Dessa bollar blev rätt okej, men jag gör nog inte om dem tror jag.

För övrigt har inbjudan till 2012 års chokladfest (den fjärde i ordningen) kommit och jag är i full gång med att fundera och planera för årets bidrag. Nytt för denna fest är att man kan välja att göra en förrätt eller efterrätt och det måste inte nödvändigtvis innehålla choklad. Jag ska göra något sött och min kreation kommer innehålla choklad, ska vore ju annat för en chokladfest, eller hur. 😉

20111218-170650.jpg

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 18 december, 2011 i Allmänt

 

Kommentera

 
