RSS

Trädgårdspyssel

26 Maj

Speciellt pysslig i trädgården är jag verkligen inte, men så i helgen fick jag ett ryck och passade på att köpa lite nya perenner. Vi har en otroligt tråkig slänt. En slänt som egentligen bara är fin nu med de rosa mossfloxen som sprider sig som ”ogräs”. Jag låter den få göra som den vill för det är rätt ”vilt” där i slänten. Så snart mossfloxen är överblommad så finns det inget mer fint i slänten som blommar. Det är bara grönt och grönt…

Jag ojade mig lite på Facebook över den trista slänten med torr och knapp jord att det inte är mycket som trivs där och då fick jag tips om Nävor. Det finns många sorters olika Nävor visade det sig efter att jag googlat lite. Jag hade till och med redan en sort men den satt inte i slänten. 🙂 Väl på plats på Växtriket köpte jag tre sorters nävor; Blodnäva, Jordnäva och Jungfrunäva. Idag upptäckte jag att två av de tre små plantorna redan har bildat knoppar till blommor så redan i sommar kommer vi att få njuta av lite fina små blommor. Kul!

Den sortens Näva jag redan hade satte jag spaden i och delade på plantan så nu sitter den i slänten också. Ett tag såg den lite risig ut, men nu ser den fin ut igen. Den blev väl lite chockad över flytten kan jag tro. 🙂

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 maj, 2011 i Allmänt

 

Kommentera

 
