RSS

Spinning Intervall Puls

06 Jan

Under hösten har Friskis&Svettis erbjudit intervallspinning. Tyvärr har jag inte kunnat gå på det passet någon gång eftersom M tränar innebandy samma tid… Det är mycket trist eftersom Maria som har passet är min favoritledare. Nåväl, denna vecka är sista veckan på vinterschemat så igår låg detta pass redan klockan 17:30.

Jag har hört mycket gott om passet, att det ska vara mycket bra så mina förväntningar var höga. Precis som namnet antyder så är det ett pulspass. Man har en gemensam uppvärmning men sen så kör man själv. Under olika långa intervallpass ska man få upp din puls till att ligga på ca 85% av din maxpuls. Första intervallerna var 4 min långa, därefter hade man en aktiv återhämtning på två minuter, där man aktivt skulle försöka få ner sin puls till 65%. Min puls låg rätt efter 1,5 min.

Efter två 4-minuters intervaller med respektive återhämtningar var intervallerna lite kortare. Då hade vi 45 sek på att få upp pulsen till 85% och den ligga där i ytterligare 45 sek tror jag det var och sen återhämtning på det, en kortare.

Så här fortsatte passet rakt igenom. På slutet var intervallerna bara 30 sek och då skulle man pressa upp pulsen till över 90% = asjobbigt men himla roligt! 🙂 Jag fick ett enormt glädjerus över mig när vi körde dessa intervaller. Det är kanske svårt att förstå hur det kan vara kul när man tar ut sig så. Men med Maria på ledarcykeln och hennes peppande ”vrål” kan det inte bli bättre!!

Jag ska snacka med mamma om att vara barnvakt några onsdagar framöver för detta pass vill jag verkligen gå på flera gånger!

 
1 kommentar

Publicerat av på 6 januari, 2011 i Hälsa, Mobilbloggat

 

Etiketter: ,

Ett svar till “Spinning Intervall Puls

  1. Inkan o Ligan

    6 januari, 2011 at 09:54

    Jodå, jag förstår. Ha de gott ! 🙂

     

Kommentera

 
