RSS

MiniAnne och HLR

11 Nov

Idag har jag gått en HLR-kurs (Hjärt- och lungräddning) på jobbet. Vi fick även en utbildning hur man gör HLR med Hjärtstartare. Verkligen jättenyttigt! Sist jag gick kurs var på gymnasiet och det är ju nästan tusen år sedan. 🙂

Alla på kursen fick varsitt utbildningspaket med en MiniAnne, dvs en docka att öva på. Jättesmart grej. På den kunde man simulera hjärtkompressioner och inblåsningar. I paketet fanns även en instruktionsfilm ”En andra chans” som lär ut hur man gör och hur MiniAnne fungerar.

Att lära sig HLR skulle alla behöva göra. Man vet aldrig när ett hjärta stannar. Så får du möjlighet; gå då en kurs för din och din omgivnings skull.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 11 november, 2010 i Allmänt

 

Etiketter: ,

3 svar till “MiniAnne och HLR

  1. Camilla

    12 november, 2010 at 10:27

    Jag har gått Röda Korsets Första hjälpen kurs två gånger. Först under förskolelärarutbildningen (både kurs 1&2) och sen på jobbet för några år sen (kurs 1 igen). Jätteviktiga saker!! Både med tanke på jobb och livet utanför hemmet, men också för den egna familjen.

    Men man borde väl helst gå kursen vart tredje år tror jag, för att repetera viktiga detaljer. Jag har nog redan glömt mycket av det jag lärde mig senast. Fast jag skulle knappast stå handfallen om jag hamnade mitt i nån olycka. Och även om man kanske inte gör allt enligt regelboken, så är ju huvudsaken att man gör nånting! Coolt om ni dessutom fick ta hem en egen docka att öva på. 🙂

     
  2. Katarina Delogu

    15 november, 2010 at 20:54

    Heej!
    Jag är HLR Instruktör i Civilförsvarsförbundet jaa det borde övas flera gånger per år och det borde finnas en befibrilator på ställen där det är mycket folk i omlopp tex.stora köpcentra,idrottshallar,biografer,teatrar,operahus,restauranger mm.
    Hoppas det gav något,till en annan sak jag har mailat på kundtjänst angående en Rebecca /Parka st 38 .svart som jag bara fick ha i 3v och har kollat eran hemsida och det är slut överallt,så lessen för jag gillade verkligen denna jacka.
    Kan ni trolla fram en ny så är jag överlycklig..

    Vänliga hälsningar
    Katarina Delogu (mob,0731-804484)

     
    • Åse

      22 november, 2010 at 12:47

      Eftersom detta är en privat blogg – helt utan koppling till företaget Didrikson – kan jag inte hjälpa dig alls. 🙂

       

Kommentera

 
