RSS

Äntligen

08 Nov

Juni 2009 tappade Alfred sin första framtand (efter att ha slagit i den på dagis dec 2008). I aug 2009, i samband med att han skulle sövas inför en operation, var den andra framtanden så lös att de helt enkelt tog bort den inför sövningen. 🙂 Så knappt 4,5 år gammal hade han två gluggar…

I våras tappade han så den första tanden ”på riktigt” i underkäken och i slutet på juni tappade han ytterligare en tand. Han har alltså, sedan i somras haft en stooor glugg då han väntar på fyra nya tänder. Att överkäkens framtänder dröjer, det kan jag köpa eftersom han ändå slog ut dem i förväg så att säga, men nederkäkens tänder borde ju dyka upp snart har jag tyckt. Jag vet när Melker tappade sina tänder då var den nya tanden redan halvägs uppe (nåja inte riktigt, men man såg den nya tanden direkt iaf).

Nu äntligen (!) har tandköttet spruckit upp för den ena av nederkäkens tänder och man kan ana att den andra tanden inte är långt efter. Av framtänderna däremot är det fortfarande ingen som vet. 🙂

Häromdagen då Alfred satt och byggde med lego så skulle han lossa på två platta bitar som satt ihop och tog tänderna till hjälp… varpå ytterligare en tand i nederkäken började blöda lite och blev lös. Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan han tappar den tanden.

En annan sak som jag funderar över är det här med hur ofta barnen blir kallade till tandläkaren/-hygienisten. Alfred har inte varit på besök sedan våren 2008 och Melker något liknande. Jag tycker de borde bli kallade vartannat år åtminstone. Jag får nog ta och ringa till Folktandvården och fråga helt enkelt. Kanske de blivit bortglömda (nej då det tror jag inte)? 🙂

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 8 november, 2010 i Barnen

 

Kommentera

 
