RSS

BVC-besök i morgon

19 Okt

I morgon är det dags för lillebrors 5½ års kontroll på BVC. Något som han inte har sett fram mot på grund av den stundande vaccineringen (difteri, stelkramp, kikhosta och polio)…

Något hände i honom vid förra årets massvaccinering av ”svininfluensan”. Han som tidigare varit en superhjälte då han opererades ett par månader tidigare, hade helt plötsligt fått för sig att det var farligt med sprutor. Första dosen spruta gick tyvärr inte speciellt bra, men den andra dosen var ännu värre… Detta trots att han hade fått Emla-plåster på först.

Så här i efterhand var det ju helsjukt att man lät vaccinera små barn på det här löpande-band-viset. En stor sal, inga små krypin eller bås att komma undan lite. Massor med folk, barn och vuxna i ett virr-varr och framförallt en massa ledsna barn runt omkring… I måndags ringde jag till BVC för jag ville berätta för sköterskan att han är spruträdd så hon vet om det innan hans besök. Då bekräftade hon det jag befarat; att det är många barn som fått dåliga erfarenheter och rädsla för sprutor av den här svinifluensavaccinationerna… Trist!!

Men, från att han blivit hysteriskt upprörd och ledsen över den kommande sprutan verkar han nu ändå ha accepterat att han ska få en spruta i morgon. Det är M som ska följa med honom till BVC och lillebror kommer även denna gång få ett Emla-plåster i förväg. Det är lika bra det även om jag egentligen inte tycker det behövs. Han och jag har pratat om hur han ska göra när det är dags för sprutan, att han ska sitta i pappas knä och att han kan luta sig mot honom och blunda och slappna av. Han tyckte själv att han skulle sova lite för ”då känner jag ingenting”. 🙂 Jag hoppas verkligen att han kommer få en bättre upplevelse med sig hem i morgon än sist. Jag lär återkomma med en uppdatering.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 19 oktober, 2010 i Barnen

 

Kommentera

 
