RSS

Gårdagens Spinning Puls Distans

15 Okt

Ja, hur var gårdagens spinningpass nu då? Tja vad ska jag säga. Att sitta på en spinningcykeln i 90 minuter är ju rätt länge, helt klart. Orkesmässigt så var det inga större problem eftersom man skötte passet själv så att säga.

Passet går ut på att man har ett pulsband på sig och så ser man sin faktiska puls och även procent av maxpulsen hela tiden. Det var först två uppvärmningslåtar och då skulle man jobba sig upp i det blå fältet (60-70% av maxpulsen). Sedan kom några låtar där vi skulle jobba oss upp genom det gröna fältet (70-80%) för att till slut nå sitt ”mål” för passet. Målet fick man välja själv och jag valde att ligga mellan 80-88% hela tiden. Hur man gjorde för att nå dit, alltså om man satt ner, eller stod i position två eller tre avgjorde man helt själv. Ledaren fanns ju med där framme och puschade oss under passet, men det faktum att man själv valde om man ville stå och sitta var lite trist måste jag medge… Jag har lätt att ”smita” lite då isf att ge järnet som jag säkert skulle ha gjort om det var ett vanligt pass. I sista låten skulle vi ta i lite extra och då lyckades jag pressa upp pulsen i 91%, sen var jag rätt slut. 🙂

Något som var helt otroligt under detta pass var en motionärs otroliga svettproduktion. Jag har ALDRIG varit med om maken förut. Mannen var typiskt cykelklädd t ex med reklam på cykelbyxorna om ni förstår. Före passet lade han ut två långa pappersremsor (dubbelt) på vardera sida om cykeln på golvet. Så startade passet. Mannan trampade på i otroligt rask takt och ganska snart började svetten droppa ner på pappret på golvet… Efter kanske 40-45 minuter såg jag att pappret var HELT blött. Oj tänkte jag, vilken tur han lade ut papprena, MEN efter ytterligare en stund upptäckte jag att han borde ha lagt ut papper BAKOM cykeln för där hade det börjat bildas två låååånga svettpölar. Jag ljuger inte, men pölarna var ca 40×10 cm långa – två stycken, en på vardera sida om cykeln. Betänk då att först hade svetten droppat ner på pappret på golvet och sedan börjat rinna bakom cykeln (uppenbarligen sluttade golvet lite). Helt fascinerande egentligen att man kan svettas SÅ mycket, eller hur!? Tur han inte satt precis framför mig, för det är ju rätt äckligt också…

Tyvärr kan jag inte gå på passet nästa torsdag, men veckan efter det ska jag dit igen!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 15 oktober, 2010 i Hälsa

 

Kommentera

 
