RSS

Utmaningen vecka 1

19 Sep

Det här är utmaningen för vecka 1. Jag kommer att tjuvstarta utmaningen redan idag… 🙂 I eftermiddag/kväll, efter att jag gjort min plikt och röstat, ska jag köra maxtestet. Jag kommer först att värma upp och sedan ta ett löppass.

  • Maxtest 1: ”Kom så långt du kan på 30 minuter” : Testet är relativt enkelt. Välj en konditionsform som passar dig och som du kan upprepa om sex veckor. Exempelvis löpning, promenad, cykling, crosstrainer, rodd, simning etc. Värm upp före om du vill och kör sedan 30 minuter så snabbt du orkar och mät hur långt du kommer. Den sträckan ska vi förhoppningsvis slå vecka 6. ( Tänk på att om du gör maxtestet på en maskin, så är ett bra tips att om möjligt köra på samma maskin nästa maxtest och med samma inställningar utav motstånd och liknande, så att resultatet går att jämföra sinsemellan rättvist.  )
  • Maxtest 2: Plankan. På knä eller på tå, eller börja på tå och fortsätt på knä, beroende på hur stark du är.  Håll ut så länge du orkar.
  • Maxtest 3: Armhävningar. Så många du orkar. På knä eller på tå, eller börja på tå och fortsätt på knä, beroende på hur stark du är.
  • Maxtest 4: Upphopp. Så många du hinner på 1 minut. Händerna ska nudda golvet mellan hoppen och klappa i luften i hoppet.
  • Maxtest 5: Jägarvila. Stå i jägarvila så länge du orkar.
  • Skriv ner minst 10 saker med dig själv som du är stolt över/nöjd med.
 
4 kommentarer

Publicerat av på 19 september, 2010 i 6VU, Hälsa

 

4 svar till “Utmaningen vecka 1

  1. Heidi

    20 september, 2010 at 07:55

    Kul utmaning! Jag blev nästan sugen på att utmana dig!! Fast med tanke på hur vältränad du är nuförtiden så TÖRS jag nog inte. Berätta hur det går vännen! Och nu börjar det faktiskt bli hög tid att träffas. När? Kram

     
  2. Carina

    20 september, 2010 at 16:38

    Äsch, 3:an skulle gå åt pipan direkt för min del, klarar inte en enda! 🙂

    Ja men visst e d gräsligt med SD, ni har också många i E-tuna alltså.
    Så gräsligt att det kan vara människor man känner med en sån inställning,
    ryser vid bara tanken!

     
  3. Heidi

    21 september, 2010 at 13:06

    Hej Åse!

    Jag har nästan övertalat mig själv nu. Men vecka 1 måste alltså vara denna vecka. Man kan inte börja nästa… 😉
    Är det olika utmaningar för varje vecka eller är det samma maxtest i sex veckor?

    Kram du tappra kvinna

     
    • Åse

      21 september, 2010 at 14:27

      Klart du ska vara med Heidi! 🙂 Allt om utmaningen kan du läsa om på Ellas blogg (http://atatranakampa.shapemeup.se/2010/09/13/6-veckors-utmaningen/), där ser du vad varje delutmaning är för något. Jag har tänkt att lägga ut dem varteftersom… Första veckans utmaning är ju inte så jobbig, det är ju ett maxtest på lite grejer som du lätt fixar hemma och sedan ett ”Kom så långt du orkar” på 30 min, det grejar du. Det kniviga är ju de här 150 km man ska samla ihop under 6 v, men du springer ju långt så det ska nog ordna sig. 🙂
      Kram

       

Lämna en kommentar