RSS

Rapport från Tjejmilen!

05 Sep

I morse ringde väckarklockan redan kl 05:40. Ett tag undrade jag vad jag pysslade med. Gå upp självmant så tidigt en söndag liksom… 🙂

Halv sju åkte vi och hämtade min kompis M och sen blev vi skjutsade till bussen. Vi var tidigt uppe vid Östermalms IP och fick vänta cirka en halvtimme innan nummerlappsutdelningen ens öppnade.. :-/

Vi strosade runt lite inne på ”mässan” och gick sedan i sakta mak bort till Gärdet och startområdet. Jag köpte årets Tjejmilen-tröja och så fick jag en ”Jag tränar inför Tjejmilen 2011”-tröja också eftersom jag anmälde mig till nästa år redan idag! Så nu är det bokat! Lördag 3 september 2011 är det dags igen! Ni hakar väl på? 😉

Klockan 11.30 hade jag bestämt träff med de andra tjejerna från Aff Viktsnack och det var som alltid lika kul att träffa tjejerna. Strax efter att eliten sprungit iväg ställde vi oss i startgrupp 4. På bilden här intill ser man tjejer från både startgrupp 3 och 4. Rätt mycket folk, eller hur. 🙂

.

.

.

I startgruppsfållan spelades det härlig medryckande musik och uppvärmingen sköttes av ledare från SATS.

Kl 12.30 var det så äntligen dags att springa iväg. Vi stod hyfsat långt fram i startområdet och jag kom iväg riktigt bra. Första kilometern gick på 05:40 min, de efterföljande 06:34, 05:54, 06:11. Sen på den femte kilometern tappade RunKeeper kontakt med GPS-satelliten så därefter har jag ingen koll på kilometrarna. *trist* Jag måste lära mig pulsklockan mer och ställa in att den lagrar kilometertiderna…

Det var bitvis rätt tungt att springa, men jag kämpade på. Det var förhållandevis trångt, men jag tycker det gick förvånansvärt bra ändå. Jag tog en mun sportdryck vid 5 km. Hade hoppats på vatten, men ville inte ”slösa tid” med att ta nästa bort. Det var kaotiskt ändå…

Vid 7 km hade jag bra flyt i benen och det var jätteskoj att ha publik som hejjade fram en utefter loppet. Ju närmare mål man kom, desto mer publik var det.

Jag var rejält slut då jag kom i mål, ställde mig lite åt sidan och bara pustade lite. Lite längre in vid målområdet delade de ut både Chiquita-smoothies, vatten och banan. Självklart bjöds det oxå på Frödinge ostkaka, men den hoppade jag. Jag gillart inte helt enkelt! Vattnet och smoothies gick ner enkelt, medan banan växte i munnen på mig. Vi Aff-tjejer möttes upp igen vid ”vår bokstav” och det var kul att det gått så bra för oss allihopa! Heja oss!

Hur gick det då? Ja, trots att jag satte på pulsklockan precis vid start så påstår den att jag sprang 120 meter längre än 10 km. Så ska man tro på klockan så sprang jag en mil snabbare än 61:44. 🙂

Så här ser det ut:

Sträcka: 10,12 km
Tid: 1:01:44
Genomsnittstid/km: 6:05/km
Medelhastighet 9,8 km/h
Maxhastighet: 13,4 km/h
Genomsnittlig puls: 193 slag/min
Maxpuls: 202 slag/min

Jag blir lite förvånad över min puls faktiskt – fatta vad ”högpulsad” jag är…

 
11 kommentarer

Publicerat av på 5 september, 2010 i Hälsa

 

Etiketter:

11 svar till “Rapport från Tjejmilen!

  1. Ikwood

    5 september, 2010 at 21:54

    Kul att läsa! Jag tänkte på er idag! 🙂

     
    • Åse

      6 september, 2010 at 10:08

      Tack! 🙂

       
  2. Sara

    5 september, 2010 at 22:59

    Duktiga du 🙂 !!!

     
    • Åse

      6 september, 2010 at 10:07

      Tack!!

       
  3. Eva

    5 september, 2010 at 23:10

    Det måste ha varit smörgåstårtan Du grundade med som gjorde jobbet. 😀 Bra sprunget!

     
    • Åse

      6 september, 2010 at 10:06

      Så klart det var smörgåstårtan som hjälpte mig!! 😀

       
  4. Spirella

    6 september, 2010 at 07:34

    Visst var det kul och du sprang jättebra! Men vilken hög puls du har. Har du gjort maxtest någon gång? Gör det så du kan ställa in pulsklockan ordentligt.

     
    • Åse

      6 september, 2010 at 10:06

      Jag brukar gå på Puls-spinning-pass och då har jag märkt att om jag sätter maxpulsen på 205-206 så ligger jag rätt i de färgade fält man har att följa. Jag har alltså inte mätt på riktigt, det vill jag gärna göra någon gång.

       
  5. Camilla - BMI 36

    6 september, 2010 at 07:46

    Fick inte garmin-conect sidan att fungera igår kväll, satt och svor över att det var omöjligt att logga in… så jag har inte fått ut mina tider än. Kul att se dina tider. Min första km var på tok för snabb för mig. Tror de första två km tog kål på mig, allt det backiga blev jobbigt, det skulle ju bara vara två backar.. jag räknade sex.

     
    • Åse

      6 september, 2010 at 10:07

      Garmin connect? Är det en webbsida? Hm, jag laddar in mina nuffror i det medföljande – rätt trista – programmet. Berätta mer gärna!

       
  6. Elin

    6 september, 2010 at 19:35

    Bra jobbat igår och det var roligt att träffas!

     

Kommentera

 
