RSS

Dagens träningspass

21 Aug

Det där motionsloppet Tjejmilen som går av stapeln om två veckor kommer jag nog att klara av. 🙂

Idag gav jag mig ut på en lång löptur. Jag hade mätt upp en ny sträcka med hjälp av eniro.se och hittade en som blev lite drygt en mil lång. Enligt eniro, 10,78 km, men enligt RunKeeper 10,38 km. Perfekt med andra ord. Den går mestadels på skogsvägar, jättemysigt och lugnt. Jag mötte inte en person när jag var ”längst bort”. Mitt under löpturen kom jag att tänka på alla vilda djur som finns i skogen, älgar och sånt, och då för en stund började jag kika mig omkring lite mer än vad jag brukar göra. *fniss* De enda djuren som jag såg (förutom alla hästar- och fårhagar jag passerar) var först en snok (den var svart så då är det väl en snok). Den blev nog lika rädd som jag för jag såg knappt den förrän den var borta och den andra jag såg var en liten kopparödla. Den låg prick stilla och ”glimmade” lite i soldiset. Tidigare i somras däremot har jag vid två tillfällen sett en räv.

Jag började med uppvärmning 500 meter, sen var planen att försöka springa långsammare än jag brukar göra när jag springer ”bara” 5-6 km, bara för att orka hela vägen. Jag hade en utskrift av löprundan och blev vid tre tillfällen tvungen att pausa för att studera kartan lite. Förövrigt sprang jag hela rundan. Jag är faktiskt lite imponerad av mig själv nu när jag sitter här och skriver det här. Jag hade aldrig trott i våras att jag skulle springa en mil precis. *stolt*

 Så här ser varje kilometer ut. Första kilometern sprang jag lite för fort märkte jag så då drog jag av på takten lite. Vid 5 km är det lite backigt, därav den lite långsammare kilometertiden. Vid nionde kilometern fick jag nog något lyckorus eftersom jag tydligen sprang som snabbast då. En annan anledning kan ju vara att det var då som jag kommit till bostadsområdet där vi bor. 🙂 Sista kilometern var ju bara 380 meter innan jag var hemma igen, men jag försökte medvetet att öka tempot då.

Distance: 10,38 km
Duration: 1:16:07
Avg. Pace: 7:20 min/km
Avg. Speed: 8,18 km
Burned: 764 kcal

(Klicka för förstoring)

 
2 kommentarer

Publicerat av på 21 augusti, 2010 i Hälsa

 

Etiketter:

2 svar till “Dagens träningspass

  1. Camilla - BMI 36

    23 augusti, 2010 at 12:22

    Härligt tjejen! Nej vem trodde att vi skulle hålla på så här nu? Ska bli så kul att se hur det går på milen. Vilken startgrupp planerar du att starta i?

     
    • Åse

      23 augusti, 2010 at 21:32

      Jag tror jag ska starta i startgrupp 7 (71-75 min), du då?

       

Kommentera

 
