RSS

Min fina orkidé

13 Aug

Min fina orkidé som jag haft sedan slutet av maj och som har blommat så vackert sedan dess börjar helt plötsligt tappa sina blommor. 😦

Jag har en gång i veckan gett den vatten genom att sänka ner krukan i vattnet och så har den fått stå så kanske 10 minuter. Det har funkat bra hittills…

Men så åkte vi på semester och min snälla mamma var blomvakt och skulle omtänksamt ge den lite orkidénäring… Det är efter det som blommorna faller. Nu vill jag tro att det var näringen som chockade blomman eller kanske den helt normalt ändå skulle tappa blommorna nu? Vad tror ni?

Vad ska jag göra med de stängler som börjar bli bruna? Ska de klippas bort eller ska jag vänta eller? Jag är helt värdelös på det här med blommor som ni förstår och denna orkidé vill jag ju gärna ska blomma om och om igen.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 13 augusti, 2010 i Allmänt

 

2 svar till “Min fina orkidé

  1. Tomas

    13 augusti, 2010 at 11:15

    Det är helt normalt. Låt stängeln vissna bort om den vill. Jag har gjort så här med mina orkideer och de trivs bra: Köp en stooooor glasvas/behållare (3-5 liter) lägg i lite snygga glaskulor eller stenar i botten för dränering. Fyll på med orkidejord/bark och plantera den där. sen kan man vattna på rätt rejält och låta det stå någon cm vatten nertill. (Förstår inte hur man skulle få vattnet att stanna upptill men skrev det för säkerhets skull) Det blir typ en självvattnande ordidekruka. De växer så det knakar och blommar jättelänge och det kommer nya knoppar ofta. Rötterna är klorofyllfylld och vill ha ljus och vilt växer de ju i trädhålor och liknande med lite vatten och fukt i botten så det är väl därför de tycker om det. Då slipper man dutta och drälla med dränkning dessutom. Vandor, som lever bara i luften, vattnar jag genom att slänga ner dom i akvatiet, gödslade och vattnade på en gång.

    mvh
    Tomas
    (Orkideodlare men söker ändå flickvän 🙂 )

     
    • Åse

      13 augusti, 2010 at 11:38

      Jag ska lyda ditt råd Tomas! ”Åker genast” och köper en större glaskruka. 🙂 Bryr du dig om att ge dina orkidéer näring eller?

       

Kommentera

 
