RSS

Hemläxa

08 Apr

Igår var jag till Naprapat Cia med min rygg igen… Min onda ländrygg ger inte med sig. Varje morgon är jag stel och har ont i ländryggen. Men det räcker att jag är uppe i ca 5-10 minuter så känns det bättre igen. Resten av dagen känner jag inte av ryggen alls!

För ca 1½ vecka sedan fick jag dessutom något konstigt i benen. Jag kunde inte stå upp utan att det gjorde ont i mina ben. Jag hade som en konstig tyngdhetsskänsla i benen. Det kändes ungefär som när man suttit på huk för länge så att “blodet” försvinner och när man reser sig så får man en konstig känsla i benen. Det här höll i sig i ungefär fem dagar. Sista dagen var värst, då kändes benen konstiga även när jag satt ner!

Nåväl, Cia gjorde den vanliga behandlingen på mig. Hon började med att trycka på bensträckarmuskeln först vid höftkammen (aj aj) och sedan låta mig ligga med TENS i ländryggen/ryggen ett tag. Sedan masserade och tryckte hon på övre delen av rumpan (aj aj) för att sedan pressa och massera på ryggraden. Jag är mest stel på vänster sida av ländryggen, där gör det ondast då hon håller på.

Hon gav mig i hemläxa att jag ska göra en variant på McKenzieövningarna, genom att i minst 20 minuter per dag ligga på magen på plant underlag (golvet) och ha armbågarna i. Under tiden kan jag ligga och läsa eller titta på TV. Jag gjorde det igår kväll men jag stod inte ut mer än 10-15 min ungefär. Det gör ont i ryggen kan jag lugnt säga. Men smärta i det här fallet är inte farligt utan bara bra.

Om jag inte sköter mig nu så -kan- det vara så att jag får ett diskbråck. i framtiden. För Cia trodde att det kan vara en disk i ländryggen som börjat bråka eftersom jag hade utstrålningar i benen. Jag vill ju inte att detta ska bli värre så jag kommer att vara flitig med hemläxan. 😉

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 8 april, 2010 i Hälsa

 

Kommentera

 
