RSS

Melodifestivalens genrep

17 Mar

I lördags morse åkte jag och Melker tillsammans med M och M upp till Globen för att se Melodifestivalens genrep. Det var likt förra året, en bra tillställning, fast nästa år ska vi försöka gå biljetter till fredagens genrep istället eftersom den repetionen är precis som lördagens final. Publiken får ljusstavar till låtarna och andra häftiga effekter körs då. I år fick vi inte se Pernillas guldkonfetti och Eric Saades dusch. 🙂

Här följer några bilder:

Vi satt i sektion A10 på rad 8, och så här såg vi scenen.

Melker och M köpte varsin ljusstav. Det var halva nöjet för Melker. *hihi*

Efter diverse genomgångar av olika kameror, inspelning av ”reklampuff” som skulle sändas i Rapport kl 19.30 satte så äntligen showen igång. Här kommer de tre programledarna in Måns, Dolph och Christine. Temat var boxning och programledarna sjöng Eye of the tiger.

Bidrag nr 1: Darin var först ut med sin låt ”You’re Out of My Life”


Bidrag nr 2: Pernilla Wahlgren med ”Jag Vill Om Du Vågar”

Bidrag nr 3: Andreas Johnsson med ”We Can Work It Out”

Bidrag nr 4: Timoteij och låten ”Kom”

Bidrag nr 5: Peter Jöback med låten ”Hollow”

Bidrag nr 6: Melkers favorit Ola med ”Unstoppable”

Bidrag nr 7: Jessica Andersson med ”I Did it For Love”

Den här bilden tog jag på storbildsskärmen för att visa hur Jessica ser ut osminkad. 🙂

Bidrag nr 8: Min favorit Salem Al Fakir med låten ”Keep on Walking”

Halvvägs in i låten fick han hjälp av Björn Gustavsson som fulade sig vid flygeln…

Bidrag nr 9: Min andra favorit var Anna Bergendahl med ”This is My Life”

Inför tävlingen i Oslo måste Anna göra om sitt nummer eftersom ESC-reglerna säger att man bara får vara sex personer på scenen samtidigt, nu var de sju stycken.

Bidrag nr 10: Eric Saade med ”Manboy”. Här får man tänka sig vatten…

I mellanakten sjöng flera namnkunniga artister, både svenska och norska. Här har vi Shirley Clamp – och osminkad. 🙂

Här har vi One More Time (Nanne Grönwall och Maria Rådsten)

Roger Pontare kom in och sjöng en trudelutt ur sin ”Vindarna viskar mitt namn”. Då var det jubel i Globen. 🙂

Kikki Danielsson, Elisabeth Andreasson och Hanne Krogh framförde några låtar som de i olika konstellationer har framfört genom åren i Melodifestivalsammanhang.

Och sen kom även Lotta Engberg in på scenen.

Som avslutning på det här ”duellnumret” kom så Alexander Rybak in och sjöng sin ”Fairytail”. Självklart blev det stort jubel i Globen då.

Närbild på Rybak…

På kvällen tittade vi självklart en gång till och vi röstade på Salem, Anna och Eric. Annas låt är bra, det är den, men jag tycker det var oerhört trist att inte Salem vann. Han fick ju dessutom högst poäng (45 p)  från de internationella jurygrupperna. Annas låt däremot fick bara 28 p och med de poängen låg hon delad 6:a. Efter hennes bidrag fanns bara Pernilla, Jessica och Jöback… Dessutom har jag hört att det är enormt mycket ballader i årets ESC och då gäller det att Annas låt kan sticka ut på något vis. Vi får helt enkelt se hur det kommer att gå i Oslo.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 17 mars, 2010 i Allmänt

 

Etiketter:

6 svar till “Melodifestivalens genrep

  1. Camilla

    17 mars, 2010 at 11:26

    Ni fick verkligen valuta för pengarna med tanke på mängden olika artister som uppträdde! 🙂 Salems låt var också den som fastnade i mitt huvud efter tävlingen. Men det är ju rösterna som avgör. Och med tanke på att Anna bara är 17 år så gjorde hon verkligen ett kanonjobb på scenen.

    Tack för titten! Klart att ljusstavar är bäst då man är snart 8! 🙂

     
  2. .:Sabina:.

    17 mars, 2010 at 13:59

    Det är inte exakt samma på fredagens genrep – de fick ju inte se Rybak!! Jag är är glad att vi var där på lördagen, med tanke på det. Bilden du tog på Clara och mig, blev det nåt? Fina bilder, körde du manuellt? Det gjorde jag och växlade som en galning mellan 800 och 1600 i ISO.

     
    • Åse

      17 mars, 2010 at 16:04

      Nä, bilden på dig och Clara blev alldeles toksuddig tyvärr… Jag körde på ”S-programmet”. Ställde in ISO på 1000 och slutaren på 80 tror jag.

       
  3. Tomas

    17 mars, 2010 at 23:32

    Brukar alltid köra på minst 1/100 och största möjliga bländare när jag fotar konserter. Det är så ljust på scenen att det man vill ha med i bild alltid blir bra ändå i princip. Automatiska lägena blir oftast lurade av att det är så mycket svart med i bilden. Din kamera ger bra konsertbilder på ISO 1600 så prova med det… nästa år 🙂

     
    • Åse

      18 mars, 2010 at 09:04

      Tack för tipset – ska försöka komma ihåg det till nästa år. *hihi*

       
  4. Monica

    18 mars, 2010 at 09:59

    Vilka jättebra och fina kort du tagit. Visst är det kanon att åka och se melodivestivalen i globen? Jag var på generalrepetionen förra året på lördagen och det var kanobra, vi hann hem till finalen på kvällen.
    Jag var jättesugen på att köpa biljetter till i år, men hann inte åka pga dålig planering och tidsbrist. Annars vet jag att dottern gärna skulle ha följt med.

     

Kommentera

 
