RSS

Mobiltelefoner

06 Jan

Jag såg ett bildgalleri på Aftonbladet idag som handlade om gamla mobiltelefoner. Det fick mig att tänka på mina gamla telefoner som jag haft genom tiderna, så nu ikväll har jag roat mig att googla fram lite bilder. Vilka telefoner har ni haft?

Min första mobiltelefon, en Bosch CarTel, fick jag från en bokklubb jag var med i som gåva för att jag värvade en ny medlem. Det här var jättetidigt, typ 1995 eller så. Telefonen såg nästan ut som Motorolas 5200 men utan lucka. Det fanns en eller två ringsignaler vill jag minnas och man kunde lägga in typ 10-20 telefonnummer. 🙂 Fanstastiskt! Telefonen ägdes visserligen av mig, men det var min dåvarande sambo som använde den mest.

Min nästa telefon jag köpte var en Ericsson GA628. Den köpte jag 1997 och jag vill minnas att jag bytte den blå bakgrunden och gjorde telefonen lite personligare. 🙂

Nästa telefon var en Nokia 3210. Min var mer ljusblå än den turkosa på bilden. En rätt bra telefon tycker jag. Tyvärr ramlade den ur min byxficka då jag satt på en stol och displayen sprack… Till en början så var det lite trasigt till vänster men så småningom spred det sig och jag kunde inte se vem som ringde eller vart jag ringde, än mindre kunde jag läsa SMS då.


Nokia 8210
Den här telefonen påstår mannen att jag haft, men jag vete tusan. Jag vet däremot att han har haft en sån här, men att jag skulle haft en sån… näe jag är tveksam. 🙂 Pytteliten var den iaf.

Nokia 6210
Den här telefonen hade jag i början av 00-talet. Jag var nöjd med den men suktade efter färgskärm vill jag minnas.


När jag jobbade på IBM  (2000-2005) hade jag en Nokia 3310 som jobbtelefon. Maken till hållbarare telefon får man nog leta efter för uj vad den åkte i backen – och höll alla gånger, men ack så trist egentligen…

Nokia 3510i
Första telefonen jag hade med färgskärm. Det var ballt! För övrigt minns jag inte riktigt hur den funkade, kan inte haft den så länge…


Sommaren 2004 köpte jag den här, en Samsung GHE-710. Den hade dubbla skärmar så man kunde se vem som ringde innan man ”öppnade” den. Häftigt. 🙂


Nokia 6280
Den här telefonen har vi faktiskt kvar och den fungerar. Numera har Melker den som en ”lektelefon” för att spela lite spel och lyssna på musik med den. Han har visserligen ett fungerande telefonkort men vi har faktiskt inte lärt honom att ringa med telefonen än. Nåja, tids nog lär han nog behöva en telefon ”på riktigt” och då lär han sig snabbt.


I början av 2007 köpte jag en Sony Ericsson w880i. En mycket smidig, liten tunn telefon. Nackdelen med den är att det inte är radio på den. Jag var mycket nöjd med den. Tyvärr började den strula i somras med mikrofonen så folk inte hörde mig samt att den utan anledning kunde stänga av sig då och då, så fick jag anledning att byta. 🙂

Sony Ericsson m600i (2006-2008)
Denna telefon hade jag som jobbtelefon. En touchtelefon med pekpinne. Funkade hyfsat bra, synkade in mail med telefonen och så, men tyvärr fanns ingen kamera i den.

Sony Ericsson P1i (2008-2010)
Min nuvarande jobbtelefon som bygger på samma menysystem/operativsystem som m600:an. Radio, kamera och synk av mail har jag. Funkar bra för mig men kommer att bytas ut nu inom kort.


Min senaste leksak telefon är en Sony Ericsson Aino. Telefonen, i hopskjutet läge, är en touchtelefon och ”slidar” man ut en så fungerar den som vanlig telefon. Telefonen är bra på alla sätt och vis, men den sista tiden har touchen börjat haka upp sig. Jag ska nog se över programvaran i den alternativt lämna in den. Det är mycket störande att det är så i alla fall.

HTC Touch2
Detta är min blivande jobbtelefon. En full touchtelefon med Windows Mobile 6.5. Jag provade den innan jul ett par dagar och den kommer nog att blir bra som jobbtelefon. Den är knappast speciellt vass egentligen, har bara 3.2 mpix kamera, ingen autofokus eller blixt/blixtlampa, men vad sjutton – den är ju för jobbet… 🙂

Framtida mobiltelefoner?
Jag har sagt till mig själv att min nästa privata mobiltelefon kommer att bli en IPhone. När det kommer att bli vete tusan, men visst sjutton är det en häftig leksak. 🙂

 
4 kommentarer

Publicerat av på 6 januari, 2010 i Allmänt

 

4 svar till “Mobiltelefoner

  1. Carina

    7 januari, 2010 at 09:28

    Oj vad många du haft!
    Fick min första -95 och har haft 4 el möjligen 5, beror på att jag är TOTALT
    ointresserad. Stefan vill så gärna köpa en ny till mig men jag vill inte,
    den jag har funkar ju 😉

     
  2. blenda

    7 januari, 2010 at 12:50

    Jag minns inte namnet på mina mobiler men de har varit grå, genomskinlig, grå, röd, grå och nu silverfärgad. Du och Majk är mobilnördar. Jag har min mest ba fö att….. 😀

     
  3. kallen_

    29 december, 2010 at 13:20

    Mobiltillbehör!?

     

Kommentera

 
