RSS

Årets pepparkakshus

18 Dec

Förra året köpte jag formar till att baka eget pepparkakshus och nu var det alltså dags att inviga formarna… Ha, det var ju lättare sagt än gjort… Jag köpte färdig pepparkaksdeg och det är möjligt att köpe-degen beter sig annorlunda mot en deg som man gör själv, vad vet jag för jösses vad den ”svällde” åt alla håll. Bitarna var knappast raka längre. Dörren jag skar bort blev ju större än själva dörrhålet, för att inte tala om skorstenen. Den formen var märklig. Det var en form och så skulle man skära itu den till fyra delar som sedan skulle sättas ihop som skorsten. Maken till snedares skorsten får man leta efter. 🙂

Nåja, med lite kristyr och non-stops så kanske den inte blev så himla pjåkig ändå, men den platsar ändå på topplistan av ”norra Europas fulaste pepparkakshus”. Jag köpte färdig kristyr på tub så nu sitter jag här med en öm handled för uj så trögflytande den var. 🙂

Själva pepparkakshuset satte jag ihop med limpistol. Det är ju ändå ingen som äter ett dammigt pepparkakshus som stått framme i kanske 3 veckor…

Här kan du se hur skev och ful skorstenen blev.  🙂

Här kan ni se att dörren blev större än dörrhålet, trots att jag skar ut den från ”hålet”.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 18 december, 2009 i Allmänt

 

4 svar till “Årets pepparkakshus

  1. .:Sabina:.

    19 december, 2009 at 00:30

    *skrattar* Fult må så vara, men ni har ju gjort det själva! Jag kör ju både med köpta delar och limpistol – och dessutom äter vi upp skiten i januari!! Ja, inte själva limmet, men resten! 😀

     
  2. .:Sabina:.

    19 december, 2009 at 00:31

    Nu har vi tittat en gång till på bilderna och skrattar ännu mera. Det var verkligen inte snyggt… *sorry* 😀 😀

     
    • Åse

      19 december, 2009 at 19:51

      Haha, jag säger ju det. Asfult blev det men likväl ett pepparkakshus – made by myself. *haha*

      /Åse

       
  3. blenda

    20 december, 2009 at 23:24

    HaHaHa…den är till och med fulare än vårt som helt har dränkts i ett hav av ketchup- och senapsfärgad kristyr.
    😀

     

Kommentera

 
