RSS

Bilder från Indien

17 Dec

Nu ska jag försöka skriva några rader om min resa till Indien. 🙂

Här kan ni se några bilder från resan.

Fredag 4 december tog jag tåget upp till Stockholm och Arlanda för att checka in på Radisson. Tidigt på lördag morgon gick flyget till Frankfurt så redan senast kl 05.45 skulle jag vara incheckad och klar. Jag fick några timmars sömn i varje fall efter att ha tittat ”utröstningsprogrammet” för Idol…

På Frankfurts flygplats hade vi lite drygt 1½ h på oss innan nästa flyg skulle avgå, något som vi trodde var gott om tid, men icke. Det var lååååångt att gå mellan gaterna och passkontrollens köer var lång för att inte tala om säkerhetskontrollens kö. Maken till omständiga tyskar får man leta efter. De hade en personal som stod vid säkerhetsbågen. Pep det om en person så var det samma personal som gjorde den mer grundläggande kontrollen. Ingen annan fick passera förrän den föregående var godkänd. Det här tog så lång tid att vi till slut faktiskt blev i tidsnöd! Kl 10.10 skulle vårt flyg avgå och när klockan var 09:50 och det fortfarande var ca 20 personer före oss i kö kom det någon från gaten och efterlyste personer som skulle med flyget till Chennai så vi fick till slut gå före kön.

Eftersom vi var så sena och kontrollen så omständig hade jag bestämt mig för att lägga protesen på bandet som genomlyser väskor. Ni skulle ha sett den mannens min när han såg min protes… 😀 😀 :-D. Först satt han nästan och småsov (upplevde man det) men så kom min robotarm på bandet. Hans ögon blev stora som tefat och han backade bandet och zoomade in. Han sa ingenting  men jag skulle tro att han tänkte desto mer. Då sa jag till honom att det är min protes och så vidare så han släppte igenom den utan mera frågor… 🙂 Innan vi fick passera till flygplanet vid gaten skulle våra visum kontrolleras. Så man kan lugnt säga att vi, tillsammans med säkert 10 personer till var de sista att kliva ombord på planet.

Denna flygresa tog lite drygt 9 timmar men passerade utan besvär. Vi fick mat två gånger, fri dryck (även alkohol om man ville det) och dessutom hade vi små TV-skärmar på baksidan av framförvarande ryggstöd. Jag tittade på barnfilmen ”Upp” och en till film som jag inte minns namnet på nu. Jag slumrade någon timme oxå och strax före midnatt (lokal tid) landade vi.

Söndagen hade vi fri och vi var alla överens om att försöka få se något av staden så vi hyrde en chaufför med bil från hotellet (3600 rupies= ca 555 kr). Han körde oss till några fantastiska tempel, en affär, stranden och åtta timmar senare var vi hemma vid hotellet igen. I affären köpte jag två sjalar, en till min mamma och en till mig. De var gjorda av en blandning av kashmir och siden. Jättehärliga färger och kvalitet.

Måndag till torsdag var det dags för arbete. Vi besökte två tryckerier och gick igenom hela deras produktion och kontrollerade att de uppfyllde våra villkor och krav myndigheten ställer på tryckerier.

Två eftermiddagar blev vi klara lite tidigare så då bad vi om att få bli skjutsade till några shoppingcenter; Chennai City Center och Spencer’s Plaza. Det sistnämnda var jättestort. Det innehöll (påstods det) 400 butiker i fyra plan. Där fanns både stora affärer (där man inte prutade) men också små butiker där man skulle pruta! De som arbetade i de små butikerna var jättejobbiga eftersom de hela tiden försökte få en att gå in i deras butiker… De gav sig inte heller om man svarade att man inte vill gå in. ”Det kostar inget att titta….” och så vidare. Jättejobbigt! De får gärna vara serviceminded, absolut, men jag vill gärna strosa runt i butiken själv och titta utan att de hela tiden ska visa alla saker som jag kanske kan köpa. I en lite större butik, på deras smyckesavdelning fanns säkert 10 personer redo att serva kunderna som kom. De märkliga där var att det var bara män som arbetade där. Det kändes lite konstigt att en man skulle komma med förslag på vilka bijouteri-halsband jag skulle köpa. Jag hittade ett jättefint för den facila konstnaden av 22,30 kr. 🙂 Så här i efterhand kan jag förundra mig över varför jag inte köpte mera…

Hemresan blev lång och dryg. Vi åkte från hotellet kl 22.30 och planet skulle gå först 01.50. Häftigare flygplatser än Chennai’s har jag upplevt. Det fanns i princip INGEN taxfree alls. Det fanns en liten butik innan säkerhetskontrollen, men den tittade vi inte så mycket på eftersom det troligen skulle finnas mer ”där inne”. Eller hur!?! Nädu, efter säkerhetskontrollen fanns två små butiker som sålde typ tidningar och andra souvernirer. That´s it!!

Planet lyfte och vi kom iväg. Jag slumrade lite direkt men vaknade precis när flygvärdinnan passerade min plats med matvagnen. Som vanligt är inte flygplansmat speciellt upphetsande men det fyllde buken och stillade den värsta hungern. Sedan somnade jag om ett par timmar och vaknade till av den obekväma sovställningen när vi hade ca 3,5h kvar vilket borde betyda att jag sovit i kanske 5 h och det får jag vara nöjd med. Hemresan (Chennai-Frankfurt) tog 10h 20 min.

Denna resa var mycket intressant och lärorik på alla sätt och vis, dels på det personliga planet med nya upplevelser av ett land långt i från Sverige men även på arbetsplanet. Vi fick nya intryck och uppslag till ett fortsatt arbete med våra villkor som vi ställer på tryckerier som ska trycka lotter. En toppenresa helt enkelt! Det finns massor mer man kan berätta om resan, men jag nöjer mig med det här. Träffar ni på mig kan jag berätta om alla turer kring mig och säkerhetskontrollerna till exempel. 🙂

 
2 kommentarer

Publicerat av på 17 december, 2009 i Allmänt

 

2 svar till “Bilder från Indien

  1. Sandra

    17 december, 2009 at 23:05

    Kul och spännande att läsa om din resa och även se bilderna!

    Tack för det 🙂

     
  2. Åsa (Valerina)

    18 december, 2009 at 23:55

    Verkar vara en kul och spännande resa 🙂

     

Kommentera

 
