RSS

Vaccinering

23 Nov

Igår åkte hela familjen Didriksson till vaccinationscentralen här i stan för att låta vaccinera barnen. Egentligen var det barn i ”BVC-ålder”, dvs lillebror som hade möjlighet att vaccineras, men jag hade hört att de tidigare i veckan även vaccinerade syskon samtidigt. Jättebra tyckte jag för då slipper vi (låter hemskt) ta ledigt från jobbet och vara med då storebror skulle vaccineras på skoltid senare i veckan.

Kön ringlade lång utanför entréhuset, den var säkert 200 meter  lång men det gick överraskande fort ändå. Väl inne i huset så visade det sig att det var 20 stycken ”stationer” som vaccinerade samtidigt. När vi stod i kön såg jag att även vuxna fick vaccineras. Det hade de varit noga med tidigare i veckan att det BARA var barnen som vaccinerades. Så jag sa till maken att fylla i ett vaccinationskort och testa och mycket riktigt så gick det bra. Jag hade mer än gärna också låtit mig vaccineras men eftersom jag fick Polio- och Twinrix-vaccinet för mindre än två veckor sedan så vågade jag helt enkelt inte… men så här med facit i hand ångrar jag mig faktiskt lite eftersom man nu säger att ”vaccinet kommer att ta slut tidigare”. På torsdag ska nämligen vaccination av allmänheten starta och som det känns nu efter att ha läst artikeln så lär väl vaccinet vara slut då jag kommer på torsdag… Jag har tyvärr ingen möjlighet att åka tidigare på torsdag heller (öppet mellan 14-19) eftersom jag är i Stockholm på kurs på dagen. *suck* Det är öppet på lördagen och söndagen oxå så jag får väl gå då annars…

Hur gick det då med vaccinering?
Melker var jätteduktig. Satte sig utan knussel i stolen, smålog och sa inte ett smack, varken före, under eller efter. *skönt*

Alfred gick det sämre med kan jag lugnt säga. Han som var så duktig hos doktorn då de satte kanyl på honom… Det slutade med att maken fick sitta och blåhålla honom, han satt fast som i ett skruvstäd och kom ingenstans. Värsta övergreppet… Hela tiden skrek/grät han. Lilla gubben! Han tyckte det gjorde jätteont… Sån tur var så gick det rätt fort över.

På kvällen klagade Melker på att armen var öm och kunde knappt spänna loss bältet i bilen (något överdrivet tror jag. :-)) Maken tyckte också att det ömmade lite, han kände sig som om han var på väg att bli sjuk. Alfred klagade ingenting på någon ömhet eller så. I morse så frågade jag Melker hur han mådde och han sa att det inte gjorde något ont längre. Ska bli intressant att höra vad han säger nu ikväll. Någon feber verkar ingen av dem ha fått för varken skola eller förskola har hört av sig i alla fall.

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 23 november, 2009 i Hälsa

 

Etiketter: ,

2 svar till “Vaccinering

Kommentera

 
