RSS

Svininfluensan kryper närmare

08 Nov

Melker har fått lite feber (38,0), ont i halsen och hostar!

Nu är det ju knappast säkert att det är den berömda svininfluensan han har (förhoppningsvis inte), men något som är säkert i alla fall är att smittan kryper allt närmare oss. Igår i Eskilstuna Kuriren stod det att läsa om ett bekräftat fall svininfluensa på en förskola i Kjula. Den lilla flickan var nu frisk, men det är ändå obehagligt.

En klasskompis till Melker har legat sjuk sedan i torsdags och hon enligt hennes mamma  är hon ”förbenat sjuk hur som helst”. Om det är så att man får svininfluensan så skulle man ju hemskt gärna vilja veta det. Men det är ju bara de som hamnar på sjukhus som de testar… och dit vill jag inte komma! Enligt klasskompisens mamma hade de bara på Mälarsjukhuset 6 bekräftade fall på akuten natten till idag.

Från och med vecka 47 har jag läst att de ska BÖRJA vaccinera barn mellan 3-6 år och veckan efter påbörjas skolbarnen samt allmänheten. Från början var det tänkt att man skulle låta allmänheten vaccinera sig efter vilken dag i månaden de fyllde, men nu är det drop-in som gäller. Kan ni tänka er vilket kaos det kommer vara den dagen de börja vaccinera. ”Milslånga” köer och timslång väntan med samtidig risk att vaccinet kan ta slut medan man står i kö…

Eftersom jag är mitt uppe i Twinrix vaccinering kan jag inte ta något vaccin mot svininfluensa förrän tidigast två veckor efter sista dosen. Jag ska ta sista dosen Twinrix och Poliovaccin på onsdag så tidigast 25 november kan jag ta svininfluensavaccinet. Eftersom man de facto kan bli risig av sprutan vill jag inte ta den för nära inpå min avresa till Indien. Därför har jag sagt att jag bara vill vaccineras mellan 25-27 november. Då har jag en vecka kvar tills avresan. En vecka att hinna bli frisk på om jag blir dålig. Usch det är inte lätt det här.

Hur kommer ni göra? Ska ni låta er vaccineras?

 
4 kommentarer

Publicerat av på 8 november, 2009 i Barnen, Hälsa

 

4 svar till “Svininfluensan kryper närmare

  1. valerina

    8 november, 2009 at 20:26

    Jag vewt inte, jag tycker det är jättesvårt att bestämma mig. Jag har aldrig vaccinerat mig mot de vanliga influensorna som kommer varje år och heller aldrig varit sjuk i influensa. Och jag har ärligt inte fått några svar på varför vi rekommenderas massvaccination mot denna influensa (eller så är det jag som är korkad och inte fattar svaren).
    Dessutom känns det som att vaccinationerna bara skjuts på framtiden hela tiden så vem vet,,,snart kanske de säger att man inte ska vaccinera sig så slipper jag fundera mer?
    Stora dottern får bestämma själv, maken ska få genom jobbet, sonen kommer vi nog tacka ja till, men inte till mellandottern. Hon är extremt spruträdd och är inte i nån riskgrupp så vi avstår nog från att ta den fighten med henne.

     
  2. Annika

    8 november, 2009 at 21:21

    Jag har redan vaccinerat mig, jobbar inom vården. Yngsta dottern ska vaccineras på BVC på onsdag och de två äldre den 30 nov resp 1 dec (skolbarn). Maken vaccineras via jobbet men det blir nog inte förrän i dec.

    Så vi ska vaccinera oss allihop. Tycker det känns säkrast…

     
  3. blenda

    9 november, 2009 at 10:07

    Jag har bloggat om det idag.

     
  4. skeppartorps

    9 november, 2009 at 13:24

    Vi är mycket osäkra. Enligt läkaren var det troligtvis den Nya Influensan som jag & Agnes hade när vi var sjuka för några veckor sedan. Men de tog ju aldrig några prover eftersom vi inte behövde sjukhusvård och då vi inte är i riskzonen. Jag försökte övertala dem och min läkare frågade högsta chefen på VC om hon fick ta prov på mig, men det gick inte…

    Jocke vill absolut inte ta sprutan. Jag är mycket tveksam rent allmänt då jag är räddd för ”långtids biverkningar”. Jag blev ju erbuden att vaccinera mig förra veckan eftersom jag jobbar i vården, men jag gick aldrig dit då. Vill fundera några veckor till, sen är det ju så att vi KAN ha haft det, men det är ju inget vi vet (kan ju ha varit en annan typ av influensa).

     

Kommentera

 
