RSS

Passbeställning och vaccination

09 Okt

Igår blev det klart att jag och en kollega ska åka till Chennai, Indien i december. Chennai hette tidigare Madras om någon inte har hört talas om Chennai tidigare…

Jätteroligt och spännande!

Jag som aldrig varit längre hemifrån än vad Grekland innebär. 🙂

Nu är det massor som ska ordnas;

* Nytt pass (i det gamla heter jag fortfarande mitt flicknamn)
* Visum
* Vaccinationer
* ”Invitation letter” från företaget som vi ska besöka
* Intyg kostnadstäckning

  • Passet ordnade jag med igår. Nuförtiden ska man ju även lämna fingeravtryck och det var lättare sagt än gjort vill jag lova. Jag tror vi fick ta om säkert 10 gånger innan det godkändes av apparaturen. Till slut var det mitt långfinger som godkändes. Det gäller att komma ihåg det om jag någon gång åker till ett land som kräver fingeravtryck i tullen att det är långfingret som är registrerat och inte pekfingret. 🙂

Så snart passet kommer (inom 5 arbetsdagar) kan jag ”beställa” inbjudningsbrevet från det indiska företaget eftersom de ville veta mitt passnummer) och först när jag fått det kan jag åka till Indiska ambassaden (eller egentligen IVAC ”Indian Visa Application Center”) i Stockholm för att ansöka om visumet. Med ansökan ska jag dessutom ha med intyget från min arbetsgivare där de garanterar att de står för min resa och uppehälle i Indien. Ett nytaget foto på mig med ljus bakgrund ska dessutom vara med ansökan. Kortet ska vara 3×4 cm stort, ett typiskt ”passfoto” med andra ord. 

Sedan är det det här med vaccinationerna. Enligt vaccination.nu behöver jag vaccin mot Difteri, Polio, Stelkramp och Hepatit A. Vaccination mot Hepatit B och Turistdiarré (ETEC) rekommenderas så det tänker jag också ta.Vad gäller Difteri så står det att läsa på sidan att det vaccin man fick som barn (sista sprutan i 10 års åldern) har skydd till 40-års åldern. Frågan är om 36 år är i 40-års åldern eller inte? Det känns fel att chansa liksom… Stelkramp har jag för mig att jag fick ytterligare en spruta av då jag gick i gymnasiet. Det och TBC tror jag vi vaccinerades mot eftersom vi skulle ut på praktik i vården (jag är USK:a i grund och botten), men det är väl samma där. Det är ju dumt att chansa. Vad gör en spruta mer eller mindre?  Lägg därtill att jag hemskt gärna vill ha svininfluensavaccinationen klar innan vi åker.

– – – – – – –

Oj, nu ringde de från vaccinationsstället och hon bekräftade att jag fått en dos mot stelkramp i slutet av 80-talet och att jag då även fick vaccination mot difteri eftersom det är samma spruta. Jag fick höra att Twinrix-vaccinationen kräver två sprutor med fyra veckors mellanrum så på tisdag nästa vecka startar jag vaccinationskarusellen. Sen ytterligare en spruta fyra veckor längre fram. På tisdag får jag Dukoral mot Kolera/Turistdiarré och vid dos 2 av Twinrix får jag även mot Polio.Vaccination mot Svininfluensan får jag ta tidigast två veckor efter andra dosen Twinrix. Det blir tajt och på håret att jag hinner det, men jag har iaf 1½ vecka på att försöka få den då… Angående den andra dosen av svininfluensavaccinet berättade hon att man tydligen ”tvistar” om iaf man ens behöver den. Hon var på information i onsdags nämligen och då berättades detta.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 9 oktober, 2009 i Jobbet

 

4 svar till “Passbeställning och vaccination

  1. Åsa (Valerina)

    9 oktober, 2009 at 20:17

    Oj vad spännande att få åka till Indien. Du får ta en massa fina bilder och lägga upp sen så vi andra får låtsas att vi också varit där 🙂

     
    • Åse

      9 oktober, 2009 at 21:10

      Ja det är lite häftigt att åka Indien, ska bli mycket spännande och intressant. Det där med kamera får jag fundera på hur jag gör. Jag har ju ingen lust att bli av med D90:n precis å andra sidan så skulle jag bli galen om jag bara har lilla kompaktkameran med. Jag får fundera vidare helt enkelt. 🙂

       
  2. Åsa (Valerina)

    9 oktober, 2009 at 23:06

    Kör lilla kompaktkameran,,,de bilderna duger åt oss som inte är proffs på kort 😀

     
  3. blenda

    11 oktober, 2009 at 21:13

    Jag hatar sprutor!
    *inflikar och tar bussen till Nyfors istället*
    😀

     

Kommentera

 
