RSS

Oopsie bröd

07 Okt

oopsiePå fredag har jag ätit enligt LCHF i tre veckor. Torts att jag egentligen älskar kolhydrater i form av potatis/pasta/ris/bröd så går det förvånansvärt bra att utesluta den sortens livsmedel.

Det jag däremot saknar är möjligheten att snabbt kunna ta en smörgås, t ex innan ett träningspass.

Inom ”LCHF-världen” finns något som allas Oopsie-bröd och ikväll testade jag att baka det för första gången. Man kan äta det som en smörgås eller som en bakelse till exempel.

Vad gillade jag det då? Jo, jag tyckte det var rätt okej att äta. Jag kommer definitivt att göra dessa flera gånger. Det finns andra brödsubstitut som jag ska prova någon gång. Bl a ett ”långpannebröd” som man kan ha som pizzabotten. Sugen på att testa? Här är receptet på Oopsies:

Oopsie-bröd
ca 6 st Oopsies

3 ägg
100 gram philadelphiaost
Lite salt.
(Ev. lite bakpulver)

Dela på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna hårt med lite salt. Man ska kunna vända på bunken utan att vitorna rinner ur. Vispa gulorna i en annan bunke tillsammans med philadelphiaosten och (Ev. lite bakpulver). Sedan vänder du försiktigt ner ostsmeten i vitorna. Lite i taget. Rör inte alltså, utan blanda försiktigt. Detta för att man vill bibehålla luften i smeten. Klicka sedan ut på smörat bakplåtspapper och grädda i ugnen på 150 grader i 25 minuter!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 7 oktober, 2009 i Hälsa

 

Etiketter: ,

2 svar till “Oopsie bröd

  1. Carina

    8 oktober, 2009 at 08:21

    Saknar också bröd men detta lär ju vara något jag som gi:are kan äta också,
    värt att testas kanske!
    Men surdegsbröd får ju jag äta också, iaf en om dagen har jag läst.
    Har inte gjort det men sparar lite till innan jag ökar med kolisarna!

     
  2. Jeanette

    7 februari, 2011 at 20:17

    Disse så gode ut, takk for tips, jeg tror faktisk jeg skal forsøke den oppskriften 🙂
    Ha en fin dag!

     

Kommentera

 
