RSS

En vecka med LCHF

25 Sep

Förra fredagen började jag äta mat enligt LCHF och det har gått jättebra! Jag känner inget sötsug och står mig länge på maten jag äter.

Många säger att det inte går att träna (hårt) utan kolhydrater i kroppen men denna vecka har jag varit på två pass hos F&S, i måndags Afro Dans. Det passet var väl inte så hårt egentligen, men igår kväll var jag på Vätternpasset som jag i varje fall klassar som hård träning. Det är ett spinningpass som i början av terminen är 70 min långt och som successivt ökar i tid upp till 120 min. Igår var passet ca 75 min långt med en kort återhämtningspaus på 1½ min då många passar på att äta lite, typ banan, choklad-(tränings)-bar. Jag hade ätit middag innan passet och på så vis fyllt på med energi men var ändå osäker på hur jag skulle må och framförallt orka. Så för säkerhetsskull tog jag med mig en banan (ja, jag vet inte speciellt LCHF-vänligt…) men vet ni vad? Jag behövde inte äta den!! Jag åt inte den ens efter passet. *bra* Jag åt ett ägg och lite keso/grädde/hallon när jag kom hem istället.

Vikten då?
Jo i morse var det alltså dags för första veckovägningen och i morse visade vågen ett minus på 1,4 kg! Så himla kul!

Det ska bli intressant att se hur det här fortsätter eftersom jag är så pass nära min målvikt nu (ca 2-3 kg). Nästa vecka blir en prövning för på måndag ska jag till Visby och på torsdag till fredag ska vi till Kolmården med jobbet… Jag hoppas kunna hitta bra alternativ. Hotellfrukosten bör inte bli något problem eftersom ägg och bacon brukar serveras vid (riktiga) hotellfrukostar.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 25 september, 2009 i Hälsa

 

Etiketter:

4 svar till “En vecka med LCHF

  1. Carina

    25 september, 2009 at 14:08

    Hejja Åse, 1,4, wow vad effektivt det verkar med LCHF!
    Visste inte att du börjat följa diet, spännande!

     
  2. Åse

    25 september, 2009 at 14:44

    Det är mest för att hålla Micke ”sällskap” men även ett försök att bli av med de sista envisa kilona. 🙂

     
  3. Grace

    25 september, 2009 at 17:45

    LCHF funkar! Det är ju ingen ”diet” utan ett försök att äta bättre för resten av livet, men jag ser inga problem med det. GOD mat och man är aldrig sötsugen! Trodde inte alls på detta först, hade hört att det var ”fanatiskt” och ”dumt”, men nu är jag så påläst och har så pass mycket erfarenhet att jag är övertygad om att ”this is it”! Har ätit enligt det själv ett antal veckor och går stadigt ner i vikt, och är ALDRIG sötsugen (vilket jag jämt var tidigare). Man håller sig mätt mycket längre, precis som du märkt med träningen! Och min pappa som är nybliven typ 2-diabetiker (och ej överviktig alls) har börjat äta enligt LCHF och har aldrig mått så bra! Verkar slippa medicinering på många år!
    Lycka till!

     
    • Åse

      25 september, 2009 at 18:48

      Vad kul Grace att din pappa mår så bra med LCHF. Jag har också läst på en hel del om denna form av kosthållning och är övertygad om att fler som lider av t ex migrän, orolig mage eller fibromyalgi (och diabetespatienterna så klart) skulle bli hjälpta genom att lägga om kosten. Lycka till!

       

Kommentera

 
