RSS

I went INSANE today!

02 Jul

Idag har jag varit på Gröna Lund med min enhet på jobbet. Vi köpte sånt här 5-kampshäfte och hade först lite lek och skoj innan vi gjorde allvar av saken och åkte lite attraktioner. 🙂

Jag älskar berg-och-dalbanor och Grönan har ju ett par av sådan typ som jag gillar. Vi började med att åka den ”gamla vanliga” banan Jetline. Den är ju faktiskt rätt så häftig! Det var länge sen jag åkte den och den är ju faktiskt rätt så lång. Första och andra ”fallet” är ju riktigt häftigt, särskilt det andra som i princip rakt ned! *coolt*

Nästa ”karusell” var det dags för Kvasten. En attraktion som jag hört skulle vara skoj, men jag tycker den bara var härlig. Jag log mest då jag åkte den. Det värsta var att den var över på ett tjillevipp. Den kunde gått ha åkt två varv tycker jag. 🙂 Jag fick aldrig något il i magen då jag åkte den så jag blev lite besviken faktiskt.

insane

Sen var det så äntligen dags för Insane!!! Uj säger jag, berg-och-dalbanornas berg-och-dalbana. Eftersom Grönan har begränsat med utrymme så har man valt att bygga en attraktion uppåt. Och högt upp är man kan jag lova – 35 meter! Vi stod i30 minuters kö innan det var dags för oss att klättra upp i sätena, sen bar det av. Först uppåt en hel del (till toppen) och sen åkte vi lite baklänges. Hela sätena kan gunga runt sin axel och bitvis åkte vi både rätt framåt och upp och ner!!! Guuud vad jag skrek. :D:D:D Det var så himla häftigt! Efteråt gick man med ett stoooort brett smajl på läpparna och ett häftigt pirr i kroppen.

insane_problem

Det var bara tre av oss sex som vågade åka Insane och lagom då vi kom tillbaka till dem andra som satt på behörigt avstånd och tittade hade en sån där ”vagn” fastnat – nästan högst upp på Insane!!! De blev sittande så i kanske 3-4 minuter innan de åkte ner. Sen visade det sig att de hade megaproblem med Insane idag. Titt som tätt satt folk fast där uppe, oftast inte så länge, men ändå!! Klockan var säkert sex på kvällen då de äntligen förstod att det inte kunde ha ”karusellen” öppen överhuvudtaget… Otroligt att folk ville åka då de såg att den nästan varje gång fastnade.

Fjärde och sista attraktionen för idag var Vilda musen. En attraktion jag mest har trott var för barn faktiskt… men gud vad jag bedrog mig. 🙂 Den var snudd på äckligare än Insane eftersom du hela tiden såg vart du skulle åka. Den har ganska tvära kurvor och många gånger tror man att man ska ”kastas av” på något vis. Helt klart värt sitt åk måste jag säga. På Grönans hemsida om Vilda musen står att läsa att ”den modigaste sitter längst fram till höger…”. Jo tack, jag satt längst fram till höger och det var ”läbbigt”.

Vår dag på Grönan avslutades med ett besök på restaurang Kryddhyllan där jag åt helstekt fläskfilé, bacon, championer i rödvinssås och rostad färskpotatis. Till efterrätt valde jag en chokladtårta med grädde och jordgubbe. Det smakade helt okej efter en dag i solen och värmen.

Till sist, en liten film från hur det är att åka Insane:

 
3 kommentarer

Publicerat av på 2 juli, 2009 i Allmänt

 

Etiketter: , ,

3 svar till “I went INSANE today!

  1. Heidi

    4 juli, 2009 at 18:01

    Så du tror ändå att amns ka våga åka Insane? JAg är grymt nyfiken men vete fan om jag vågar…….fast jag måste nog. 🙂

     
    • Åse

      4 juli, 2009 at 22:48

      Det är ju klart du ska prova åka Insane! Törs du åka Vilda Musen eller Fritt fall så törs du åka Insane. Den var superhäftig verkligen! Jag åker gärna om den!

       
  2. Anna

    5 juli, 2009 at 08:42

    Ohhh Det ser ju jättecoolt ut. Jag är lite konstig sådär för jag är rädd för det mesta, åker inte tåg, buss, båt eller flyg. Men jag äääälskar karuseller. Tänkte gå på grönan i sommar med syster yster och mamma men dom är ju jättetråkiga och vågar inte åka nått..så jag får nog testa själv…

    Tack för tipset om poolen, dom med ställning är ju mycket fulare men jag eftersom den ändå knappt syns så och verkar ju va praktiskare som du säger så får det bli en sådan!

     

Kommentera

 
