RSS

Chokladprovning

28 Apr

kakaotrad

När min mamma fyllde år förra året i december fick hon ett presentkort på chokladprovning av mig. Ikväll har hon och jag varit på chokladprovning! Åh så gott oh åh så trevligt! Tjejerna på Blomsterpralinen är så trevliga och deras provningar (har även varit på deras ostprovning) är jättebra tycker jag.

Vi fick till och med smaka på kakaobönan med fruktkött och allt. Hon delade på en kakaofrukt och skickade runt halvorna så vi kunde ta varsin böna. Det smakade inte speciellt gott… Då gillar jag den färdiga produkten mycket bättre. Favoriten från ikväll var en choklad från Italiens främsta chokladtillverkare Amedei Toscano Black 70%. Valrhona Guanaja 70% smakade också gott liksom 70% Santander choklad.

Har ni inte varit på någon chokladprovning någon gång så försök att komma iväg på en. Det är jätteintressant att få höra lite om kakaon historia och tillverkningsprocess.

Foto: http://www.fotoakuten.se

 
2 kommentarer

Publicerat av på 28 april, 2009 i Allmänt

 

Etiketter: , , , ,

2 svar till “Chokladprovning

  1. Carina

    28 april, 2009 at 21:32

    Jodå nog har jag tänkt komma iväg på en men frågan
    är bara när ska det bli av?…….som med så mycket annat du vet!

     

Kommentera

 
