RSS

Värsta bilmek’en idag :-)

21 Apr

Nåja, kanske inte riktigt bilmek precis… 😉

Idag då jag startade bilen för att åka hem från jobbet fick jag ett meddelande på bilens display vid instrumentpanelen: Låg kylarvätskenivå.

Hjälp tänkte jag! Varför ska sånt här hända då jag har bilen?? Jag är tyvärr inte duktig på det här med bilar. De ska bara funka liksom. 😉

Innan jag vågade åka iväg ringde jag maken för att höra om jag skulle våga åka hem. Det är ändå 120 km/h på motorväg i 3 mil… Men oturligt nog pratade han i telefonen. Jag väntade någon minut men tog sen en rövare och började åka. Jag har nämligen 10 minuter innan jag kommer ut på motorväg och precis innan man lämnar Strängnäs ligger några bensinmackar.

Jag hade satt telefonen på automatisk uppringning och hela tiden genom Strängnäs var det upptaget… Min plan var att åka in till Statoil och invänta besked från honom där. Precis innan jag kommer fram till macken går signalerna fram och han svarar. Vi kom fram till att jag skulle fylla på vatten och jag visste inte ens om det var vanligt vatten jag skulle använda eller om jag skulle köpa något särskilt? Maken svarade att det går bra med vanligt vatten för det finns ordentligt med glykol i… Sen blev han tvungen att lägga på och jag fick klara mig själv…

Första hindret var att hitta spaken för att öppna motorhuven. Jag hittade den rätt snart sån tur var! 🙂 (ja jag sa ju att jag är usel på det här…) Andra hindret var att hitta spärren för att öppna motorhuven. Men det visade sig vara superenkelt!

Okej, nu stod jag här med motorn framför mig. En ganska stor behållare hann maken säga att det var jag skulle leta efter och snabbt hittade jag den. Jag var ändå osäker så jag plockade fram instruktionsboken och fann en tecknad version av samma behållare som jag hade siktat in mig på. 🙂

Efter påfyllning av lite vatten (det fanns rätt mycket i behållaren så jag tror att det precis kommit under ”lägsta nivån”) startade jag motorn och felmeddelandet var borta!

Yes! Jag klarade av det – själv!

*självförtroendeboost*

Är ni lika usla på det här med bilar och motorer som jag?

 
6 kommentarer

Publicerat av på 21 april, 2009 i Allmänt

 

6 svar till “Värsta bilmek’en idag :-)

  1. .:Sabina:.

    21 april, 2009 at 21:43

    Haha! OM jag är… Jag har stått efter stora vägen med punktering, som jag först kört sönder ordentligt för jag rattade fram och tillbaka för att känna efter om det VERKLIGEN var punktering. Behövs inga kommentarer på det, nej! Maken jobbade 5 mil bort, jag fick ställa mig på en parkeringsficka och hoppas på tur. Det hade jag – det kom tre MONSTERMASKINER, de största jag nånsin sett, och svängde in. Ut klev tre lika MONSTERstora KARLAR och undrade flinande om jag behövde hjälp… Jag spelade på all tafatt kvinnlighet jag kunde uppbringa och svarade med ett stort, korkat leende: JAA TACK! Deras manlighet fick sig en självförtroendeboost… jag själv insåg att det är bra att vara tjej mellan varven! 😀

     
  2. Carina

    22 april, 2009 at 05:43

    Hehe men jag har ju inte ens körkort så det jag kan
    med bila rär väl möjligtvis tvätta dem…..enl mig själv.
    Frågar man Stefan är jag nog inte mycket till hjälp där heller,
    olika syn på den saken tydligen 🙂

     
  3. Jessica Holmström

    22 april, 2009 at 07:28

    Haha skönt att höra att det finns fler som är lika okunniga på bilar som jag. Bilar ska bara funka, bäst vore om man tom slapp tanka *hehe*

     
  4. blenda

    22 april, 2009 at 19:12

    Jag anser mig inte vara okunnig…bara ointresserad. 😀

     
  5. Sara

    25 april, 2009 at 16:33

    Skønt att få det gjort själv 😉 , du har kanske läst om hur det gick då jag var på IKEA tur så det säger väl det mesta, fniss..

    ((Kramar))

     
  6. Inkan o Ligan

    9 mars, 2011 at 18:19

    haha Japp *ler*

     

Kommentera

 
