RSS

Smarrig glasstårta

06 Apr

Jag lovade att dela med mig av receptet på den smarriga glasstårtan som jag gjorde i ordning som tårta då vi firade Alfred förra söndagen så här kommer det. Jag kallar det för Christines glasstårta eftersom jag fått det av min kompis Christine som i sin tur fått det av sin svärmor… 🙂

Christines glasstårta med maräng

10 port

4 äggvitor
2½ dl socker
75 gr hackade hasselnötter 

Vispa vitorna till hårt skum och tillsätt sockret och fortsätt vispa. Rör ner nötterna. Bred ut smeten på bakplåtspapper där det finns två cirklar som är 22 cm i diameter. Grädda 50 min i 150 grader. Låt svalna.

4 äggulor
1½ dl socker
50 gr nötter
25 gr choklad
5 dl vispad vispgrädde 

Vispa äggulorna och sockret. Rör ner nötter, choklad och den vispade grädden. Lägg den ena marängbotten i botten på en form med avtagbara kanter. Bred på glassblandningen och lägg den andra botten ovanpå. Sätt in i frysen minst 5-6 timmar, helst längre. Ta fram en stund innan servering och bjud ev bär och vispad grädde till.

glasstarta

Jag modifierade receptet lite och tog bara hasselnötter i marängen. Och istället för choklad tog jag dajm så det kan man ju göra lite som man vill. Är det barn som ska äta som kanske är kinkiga med nötterna (eller allergi för den delen) så är det ju bara att utesluta det…

Smaklig spis!

 
5 kommentarer

Publicerat av på 6 april, 2009 i Recept

 

Etiketter:

5 svar till “Smarrig glasstårta

  1. .:Sabina:.

    6 april, 2009 at 19:44

    Nä, den lät ju inte god alls… *korsar fingrarna bakom ryggen* Jag har så dålig erfarenhet av egengjord maräng, men när det lyckas är det ju superdupergott!!!

     
  2. Camilla Pettersson

    6 april, 2009 at 20:22

    Hejsan jag har försökt att komma på hur man gör en cool hem sida eller BLOGG
    som det heter!!!

    Ja om du kikar in på min blogg så kommer du nog snart på vem jag är!!??
    Eller ??

    kul att hitta dej här kom på det alldeles nyss att Åse måste finnas här i cyber rymden någon stans och jag hittade dej!! 🙂

    Kram på dej så länge!! Hälsa alla!

     
  3. Linda

    6 april, 2009 at 21:33

    Mmmm, vad gott det lät! 🙂

     
  4. Camilla

    7 april, 2009 at 07:13

    Tack! Det receptet är nu sparat och omdöpt till Åses smarriga glasstårta. 🙂 För det är alltid kul att komma ihåg sen om tio år varifrån man har fått olika recept. Ska testas vid lämpligt tillfälle!

     
  5. jezza

    10 april, 2009 at 13:13

    Mmmm,det ska jag plocka med mig 🙂
    TACK!!

     

Kommentera

 
