RSS

Snart har vi en 4-åring hemma

27 Mar

På torsdag nästa vecka fyller lillebror 4 år. Dagen innan fyller kusin J 4 år. Som vanligt slår vi ihop deras kalas med ”den sidan” av släkten och det kalaset går av stapeln på söndag.

Då passade det lite bra att jag är hemma och vabbar med honom idag så jag kan baka idag istället för i helgen. *smart* Just nu doftar det ljuvligt här i köket av de enormt goda chokladkakorna jag just plockat ut från ugnen. *mums*

Här kommer receptet för den som är sugen på choklad:

Bernice American Cookies (35-40 st)Bernice American Cookies

5,25 dl mjöl
1,5 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
250 g rumsvarmt smör
3 dl farinsocker
3 dl strösocker
1 tsk vanillinsocker
2 ägg
185 g hackad mörk choklad

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 170 C.
  2. Sila ner mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och salt i en skål.
  3. Vispa smör, brunt socker och strösocker i en stor skål tills det är luftigt.
  4. Tillsätt äggen och vispa ordentligt.
  5. Blanda ihop med mjölblandningen och rör sen i den hackade chokladen.
  6. Klicka ut matskedstora bitar på bakplåtspapper.
  7. Grädda i ugn tills de är klara, men en aningen kladdiga i mitten, ca 8-10 minuter, låt svalna på galler. Förvara i burk med lock.

 Jag var lite osäker på hur mycket kakorna skulle flyta ut så jag provgräddade två kakor först. Då fick jag även testa storleken på kakorna. Jag kom fram till att enklast var att rulla små bollar och platta till dem lite på plåten.

Hoppas du gillar dem lika mycket som jag gör! 🙂

 
9 kommentarer

Publicerat av på 27 mars, 2009 i Recept

 

Etiketter:

9 svar till “Snart har vi en 4-åring hemma

  1. Linda

    27 mars, 2009 at 14:46

    Mmmm, de där kakorna ser ju riktigt goda ut! Får nog testa att göra såna nån dag! 🙂

    Trevlig helg!

     
  2. blenda

    27 mars, 2009 at 15:39

    Visst är de otroligt goda!? I klass med cafécookies.

     
  3. Jessica Holmström

    27 mars, 2009 at 17:32

    Åh dom såg goda ut, det receptet måste jag prova någon dag.

    Ja det är trist att det snöar. Men på tisdag åker vi till Egypten. Det ska bli så skönt med sol & bad.

     
  4. .:Sabina:.

    27 mars, 2009 at 19:15

    …eh, ”för den som är sugen på choklad”. Vem är det INTE? Och inte blev det mindre av det där! Ser ju sjukt goda ut!!! 😀

     
  5. jezza

    30 mars, 2009 at 11:57

    Ååååå de ser ju super GODA ut!!!!!!
    De ska jag absolut testa 🙂
    Tack för tips!!!

     
  6. Tina

    14 maj, 2009 at 21:30

    4h och dubbel sats och tillit till en främling.

    Ser goda ut på bilden men ser mindre goda ut i verkligen.
    Smakade bakpulver och grädda då liiite längre, smakade dock fortfarande bakpulver men denna gång även lite bränt. Kakan var i form av en kladdkaka i ”mini” format.

    Men receptet är bra och jag en dålig person att sätta i köket.
    Men de gick åt i brist på ”rikiga” kakor.
    Får lov att köpa nästa gång eller be någon som kan baka, att baka ;p

    För övrigt är din blogg toppen! : )

     
  7. Tina

    14 maj, 2009 at 21:31

    4 timmar av mitt liv… i köket ;(

     
  8. Tina

    14 maj, 2009 at 21:31

    + till ingen nytta…

     
  9. Tina

    14 maj, 2009 at 21:32

    JO!

    din blogg är toppen : )

     

Kommentera

 
