RSS

Vit chokladkladdkaka

08 Mar

I morgon kväll kommer en försäljare av Me&I till mig för att visa vårens klädkollektion. Tyvärr har det visat sig vara enormt svårt att få ihop lite folk. Många har sagt eventuellt och två säkra gäster har bokat av. Verkligen trist för säljaren, men inget man kan göra åt… Nu får vi hoppas att några av de eventuella gästerna blir säkra…

Jag ska bjuda på smörgåsar har jag tänkt, men jag även bakat en liten kaka tills i morgon. Jag har aldrig bakat den förr så det är premiär och den doftar ljuvligt i alla fall.

Vit chokladkladdkaka

vitchokladkladdkaka

100 g vit choklad
100 g smör
2 dl strösocker
150 g kesella lätt
2,5 dl vetemjöl
saft och skal av en halv citron
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Smält chokladen i vattenbad och smöret på svag värme i en kastrull. Rör socker och kesella till en jämn smet. Tillsätt därefter smör och choklad och blanda noga. Riv citronskalet och pressa därefter ut saften. Blanda ner det i smeten. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ner i smeten lite i taget. Häll smeten i formen och grädda 25 minuter i 200 grader.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 8 mars, 2009 i Recept

 

Etiketter: ,

3 svar till “Vit chokladkladdkaka

  1. Carina

    8 mars, 2009 at 22:56

    Om det är den kakan jag bakat som jag tror att det är så är det bara helt underbart god, man får bara inte nog av den!
    Älskar Me & I kläder men ska i vår inte köpa något, hann inte använda det jag köpte förra året pga skitväder!

    ————-
    Åh, det låter lovande att kakan är god! Men jag ska bara ha en bit. 🙂
    /Åse

     

Kommentera

 
