RSS

Brandhundar

27 Feb

Tänk vad de kan våra fyrfota vänner!

Nu används så kallade brandhundar till att genomsöka resterna av Statt. Fatta vilka fantastiska näsor dem har!

En brandhund är en hund som är tränad för att markera brännbara vätskor på en brandplats. Hunden är tränad på sex brännbara vätskor, lacknafta, etanol, bensin, isopropanol och diesel.

Jag hade aldrig hört talas om brandhundar tidigare, har du gjort det?

Hundar kan användas till mycket. Listan kan göras lång och jag har helt säkert missat några ”yrken”.
(edit: Jag har uppdaterat listan)

Likhund
Narkotikahund
Räddningshund
Tullhund
Lavinhund
Minsökshund
Eftersökshund
Mögelhund
Polishund
Bevakningshund (Hemvärnet/Flygvapnet)
Assistanshund/Servicehund

Sen finns ju ”hobbyhundar” som:

Sök (hundsport inom SBK)
Skydd (hundsport inom SBK)
Sök (hundsport inom SBK)
Agility (hundsport inom SBK/SKK)
Lydnad
Kantarellsök/Tryffelsök

Fyll gärna på med flera ”hundyrken”. 🙂

 
3 kommentarer

Publicerat av på 27 februari, 2009 i Allmänt

 

Etiketter: ,

3 svar till “Brandhundar

  1. Carina

    27 februari, 2009 at 21:22

    En sån som Campo är, tryffelhund!
    Du Åse, du e utmanad hos mig 🙂

     
  2. valerina

    27 februari, 2009 at 21:57

    Blindhund,,,eller heter det Ledarhund kanske? Ja iallafall en sån hund som hjälper en blind.
    Sen kan man ha hundar som andra servicehundar också,,,alltså mot andra funktionshinder/sjukdomar än blindhet. Larma om man får epilepsi, hamnar lågt i blodsocker, får en ångestattack och allt möjligt 🙂

    Kram

    ———
    Ja ledarhund finns ju! Servicehund och Assistanshund som jag skrev tror jag är samma sak.
    Hundar är fantastiska!
    /Åse

     
  3. Béatrice Karjalainen

    28 februari, 2009 at 10:36

    Vakthund och Skyddshund.

    Nä jag har aldrig hört talas om brandhundar förut. De är fantastiskt vad man kan lära dem.

     

Kommentera

 
