RSS

Chokladfesten

11 Jan

Jag har ju lovat att rapportera från chokladfesten som jag blev bjuden på igår av mina vänner AL och Sabina. De hade bjudit in 14 chokladälskande tjejkompisar och alla som var bjuden skulle ta med sig något som man SJÄLV hade bakat. Självklart skulle choklad vara en av ingredienserna i bakverken. Och vilka bakverk sen…

Jag kom till AL strax före kl 14.00 igår och då var bordet så vackert uppdukat. Alla inbjudna hade fått sig en bordsplacering; sitt namn spritsat i choklad (vad annars?)

chokladfest_bordsplacering

Vid fyra hade alla tjejer kommit och buffébordet var uppdukat! Helt galet mycket godsaker…

chokladfest_buffe

Vi hade 18 bidrag att rösta på och det roliga var att ingen var dubblett förutom chokladbiskvier, men den ena hade en touch av chili i sig och den andra mörk chokladöverdrag. Vad sägs om?

  • Chokladbiskvier doppade i 72% choklad
  • Chokladbiskvier  med en touch av chili
  • Lime- och vitchokladtryffel (de gröna bollarna högt upp i bild)
  • Chokladtryffel
  • Romtryffel
  • Chokladtryffeltårta (den stora höga tårtan i mitten av bilden med blåbär på fatet)
  • Chokladkolatårta (kvällens första pristagare)
  • Chokladkolatårta med lingon
  • Rocky Road 
  • Vit choklad-och vanilj pannacotta med hallon
  • Hallon- och chokladmousse
  • Kladdkakemuffins (mitt bidrag)
  • Nougatrutor (trekanterna på bilden)
  • Choklad- & apelsinkaka
  • Cointreautryffel
  • Choklad- och baileyskaka på digestivebotten med Likör43-grädde, 
  • Chokladrutor (eller Kärleksmums eller Snoddas)

Innan vi högg in på godsakerna åt vi en jättegod middag med lax, ris, fetaostsås och sallad. Det var nog ingen som åt någon speciellt stor portion med tanke på efterrättsbordet. 🙂

Alla fick rösta på tre bidrag. Vi fick ge 3p-2p-1p till de bidrag vi gillade mest. Jag röstade på Chokladkolatårtan, nougatrutorna och baileyskakan. Chokladkolatårtan vann! Det roliga var att mina ”enkla” kladdkakemuffinsar kom på delad fjärde plats med nougatrutorna. Pannacottan kom tvåa och Lingonkakan trea.

chokladfest_fontan
En chokladfontän fanns även med, men det var nästan synd att den var med för den hade hård konkurrens kan man lugnt säga. Dock var det fantastiskt gott att äta lite frukt när magen var stinn på choklad! Man kan lätt säga att man är mätt på choklad nu faktiskt..
chokladfest_tallrik

Dett är mitt första varv. Tyvärr blev man rätt snabbt dömätt på allt vad choklad hette och det var mycket som var kvar i morse då vi vaknade. Ingen fick gå hem tomhänt så i morgon ska mina arbetskamrater få smaka lite gott. 🙂

chokladfest_jagJag tackar Carina för receptet på Kladdkakemuffinsarna (där har ni receptet). 🙂

 
7 kommentarer

Publicerat av på 11 januari, 2009 i Allmänt

 

Etiketter:

7 svar till “Chokladfesten

  1. Susanne

    11 januari, 2009 at 22:38

    Såg ju väldigt, väldigt smaskigt ut det där! Mmmmmmm……
    Men jag förstår att man lätt blir väldigt nöjd fort. Choklad är ju rätt mäktigt. Även om det är min favvo-sötsak utan konkurrens.

     
  2. Carina

    11 januari, 2009 at 23:00

    Förmodligen hade jag ätit tills jag mådde illa eftersom jag är en stooor chokladälskande sockerknarkare tyvärr!
    Men herre gud så gott allt ser ut, roligt att ditt bidrag kom på fjärde platsen trots att de är så enkla men naggande goda 🙂

     
  3. Jessica Holmström

    11 januari, 2009 at 23:38

    Åh vad mycket gott, jag som älskar chocklad.

     
  4. Sara

    13 januari, 2009 at 08:46

    Ah, så deiligt 😀 , fin bild av dig!!!

    ((Kramar))

     
  5. Therese

    17 januari, 2009 at 20:03

    Nu har jag testbakat muffinsarna och jäklars vilka godingar! Nästan fööör goda…. 😉

     

Kommentera

 
