RSS

Hjärtklappning

04 Dec

Alternativ rubrik: Livet är skört eller Tankeställare.

Fy vilken hjärtklappning jag fick idag då jag åkte hem från jobbet. Micke och jag delade på även denna dag, han var hemma på fm med Alfred och jag nu på eftermiddagen.

I natt och nästan hela förmiddagen har det snöat i våra trakter och det var sådär lagom moddigt, men ändå rätt okej på E20. Jag körde i ca 110 km/h när jag blir omkörd av en bil som säkerligen kör både 10 eller 20 km snabbare än jag. Det är fritt på bilar omkring oss och bilen som körde om mig for iväg långt framför mig, kanske 300 meter före eller så.

Helt plötsligt ser jag hur han får sladd på sin bil och börjar snurra runt. Jag blev helförskräckt och släppte genast på gasen och började sakta rulla istället. Hela tiden ser jag hur han likt en snurrgunga snurrar runt med bilen. Jag har för mig att han till och med vänder håll i sina sladdar. *ryser*

Han hade helt klart änglavakt med sig för han slår varken i mitträcket eller det ”yttre” räcket. Till slut får han kontroll över bilen igen och kunde fortsätta i rätt färdriktning. Han körde kanske 50 meter innan han blinkar ut sig i vägrenen och stannar.

Själv var jag helt övertygad om att han skulle brascha rätt in i räcket och jag måste stanna och ringa efter hjälp, men föraren hade tur. Undrar just hur snabbt han körde vidare därifrån? Jag hoppas han fick sig en tankeställare iaf. Vägarna är förrädiska så här års. Just där det här hände är det ibland lite underkylt och temperaturen då detta skedde var kanske 2-3 grader plus… Livsfarligt med andra ord.

Kör försiktigt – livet är skört! Alla har inte sån tur som den här bilföraren hade!

 
3 kommentarer

Publicerat av på 4 december, 2008 i Allmänt

 

3 svar till “Hjärtklappning

  1. Daya o Lex

    4 december, 2008 at 17:09

    För några år sen gjorde jag TVÅ piruetter med min Golf, ena gången var vid Enköping och skulle ut mot E18. I rondellen fick min bil sladd och jag åkte runt två varv, nospartiet stannade upp i färdriktningen och sen kunde jag bara lägga i tvåans växel och åka vidare. vid Ixa Maxi i Enköping hände det samma sak men denna gång gjorde jag det med flit. Skulle svänga och tog i lite för mycket och fick snurra runt två gånger. Detta var tidigt på morgonen (runt sex snåret) och en helg så det var inte mycket bilar ute.
    Jag vart aldrig rädd…mer nyfiken och ville göra om det. *heheeh*

     
  2. Jessica

    5 december, 2008 at 08:15

    Usch ja det går så snabbt när det väl ska hända *ryser*
    Var nere i Skåne igår och vägarna var täckta av is när vi skulle köra hem,var livrädd innan vi kom ut på E4:an som inte var hal på samma vis.

    Har själv blivit BETYDLIGT lugnare och försiktigare i trafiken sen jag började jobba på sos och verkligen hör allt som händer…!

    Skönt att det gick bra!

     
  3. Åsa (Valerina)

    6 december, 2008 at 14:59

    Åh det som att snurra runt gjorde kompisar till mig för nåt år sen. De bara snurrade runt (med ganska mycket bilar omkring) och som av ett mirakel nuddade de inga bilar, inget räcke, inte diket och bara hamnade rätt och kunde åka vidare. Och de körde inte mer än 90 tror jag så det var ju ingen vansinnesåkning. Men det var väldigt otäckt tyckte de.

     

Kommentera

 
