RSS

Ostprovning ikväll

30 Sep

Förra året då maken fyllde år köpte jag ett presentkort på ostprovning hos Blomsterpralinen åt honom. Först ikväll utnyttjade han det och jag följde med.

Det var en trevlig kväll med mycket information om hur ostar kommer till och olika tillverkningsprocesser och olika sorters ostar. Vad som skiljer en Brie från en Camembert osv osv.

Vi fick smaka på sex olika ostar och mina favoriter från ikväll var en ”Mönster/Munster” från Jurss mejeri i Flen tätt följd av ”Norrbotten” från Norins ost. Dessutom fick vi provsmaka Brie de Meaux (Frankrike), Morbier (Frankrike), Manchego (fårost från Spanien) och Roquefort (Frankrike).

Jag kan lugnt säga att Roquefort är verkligen inte min grej. Jag gillade inte heller Morbier’n (med aska inuti), de andra ostarna var helt okej faktiskt.

Med oss hem köpte vi faktiskt två små bitar av Mönster och Norrbotten som vi ska avnjuta på fredagskvällen har vi tänkt. 🙂

 
5 kommentarer

Publicerat av på 30 september, 2008 i Allmänt

 

Etiketter: , , ,

5 svar till “Ostprovning ikväll

  1. Carina

    1 oktober, 2008 at 06:04

    Men visst är det den Åse jag har träffat, Eva & Mikes grannar?

    Ost/kex+vin=kärlek
    Ha de gott hälsar Carina

    ———–
    Japp, det är jag det! Helt korrekt uppfattat! 🙂
    /Åse

     
  2. Carina

    1 oktober, 2008 at 06:29

    Flyttar så fort det bara går med allt som måste klaffa först, försäljning och köp av ny bostad du vet! Jobb för min del får bli att jag anmäler mig till vikarieförmedlingen till att börja med, Stefan kommer att jobba kvar på sitt jobb på något vis, diskkussionen/förhandlingra pågår för fullt 🙂

     
  3. jezza

    2 oktober, 2008 at 20:47

    Vilken rolig och annorlunda present!!
    Och kul att få göra något sådant tillsammans,lät som en jätte mysig present 🙂

     
  4. Carina

    3 oktober, 2008 at 04:59

    Önskar att Challe Balle var min men det är min syrras dotter som äger honom!
    Vet vet, kanske blir med vovve vi också när vi väl flyttat till nya boendet 🙂

     
  5. Carina

    3 oktober, 2008 at 05:01

    Ja jag vet, var sjutton ska man göra av alla grejer egentligen! Jag har inte massor framme men mer än vad som är tillåtet har jag ju ändå.
    Jag menar alla har väl en kaffebryggare till exempel 🙂

     

Kommentera

 
