RSS

I, Robot

19 Aug

Klockan 06:45 i morse satte jag mig i bilen och styrde kosan till Örebro Sjukhus och Handkirurgiska kliniken. Prick en timme senare klev jag ur bilen och letade mig fram till hiss L2.

Det var dags för mig att få prova den nya protesen. Jag kommer att ha den under fyra veckor nu och jag kommer få regelbundna besök på kliniken för att kontrollera hur det går, göra eventuella justeringar osv. Dagens besök innefattade en del tester som jag skulle göra med den gamla, myoelektriska protesen. Samma tester ska jag göra igen om fyra veckor men då med den nya protesen. Det var allt från att lyfta kulor och klossar och hälla upp vatten ur liten tillbringare, knäppa upp fyra knappar, vrida om nyckel i lås till att dra i dragkedja och stryka skjorta och göra fruktsallad (som jag sen inte fick äta. *ler*) De två sistnämnda var mest för att se hur jag arbetar med båda händerna och de andra hur protesen funkar. Just ja, jag skulle plocka upp mynt från bordet oxå. Det var lite knivigt faktiskt, men det gick! Varje moment gjordes på tid.

Sen var det då dags för mig att både få se och prova den nya protesen. Den är satt på min gamla hylsa så det var bara att köra på en gång. Den är väldigt stor för min hand, passar bättre på en mans hand. Det är en av kritiken som har framförts till tillverkaren och de ska se om det går att göra den smidigare. Det känns lite som man har elefantsjukan eftersom den är så pass mycket större än den jag är van vid.

På bilderna här nedan kan ni se lite de olika greppen som protsen klarar av. Det går att flytta tummen i olika lägen. Det finns även ett sk precisionsgrepp (pekfingergrepp) som protesen kan göra, men det är lite knivigt att få till och jag övar. Får jag till det lovar jag att ta kort på det. För här ska tränas. 😉

En nackdel som jag märkt av är att jag redan har fått laddat protesen två gånger – antingen är det något fel på den eller så är batteriet så dåligt. Dock pratade jag med en man som oxå provade i-LIMB och enligt honom så räckte det hela dagen för honom… Men så kanske han inte använder den så frekvent…

Något som måste kollas upp till nästa veckas besök i Örebro är ring- och lillfingret. Jag tycker inte att de följer med som det är tänkt nämligen…

Fyra bilder på vad i-LIMB protesen klarar av.

Särskilt imponerad är jag över nya protesens naglar – visst ser de verkliga ut!


Här ser ni en jämförselse med den gamla protsen.
Dock är den handsken oerhört skitig och även trasig (se tummen)

 
2 kommentarer

Publicerat av på 19 augusti, 2008 i foto, Hälsa

 

Etiketter: ,

2 svar till “I, Robot

  1. blenda

    19 augusti, 2008 at 22:17

    Oj, den är stor men Du vet vad de säger om stora händer…..äh, det är bara intressant om man är man, va?
    🙂

    Vad bra att Du tycker att den har finesser som den andra inte har. Det ska bli spännande att se den live.

     
  2. Béatrice Karjalainen

    25 augusti, 2008 at 21:23

    Jo naglarna var verkligen naturtrogna. Det enda jag reagerade på var den extralånga tummen 🙂

     

Kommentera

 
