RSS

Inflammerat mellanöra

28 Apr

Yes, det är vad Alfred har just nu… Det kom helt plötsligt i lördagskväll, strax innan han somnade. Vi var hos svägerskan i V-ås och hade inga direkta planer på att åka hem utan jag tänkte att Alfred kunde somna hos mig i soffan. Precis innan han somnade var han extremt orolig på något vis. Han vankade av och an, hade svårt att komma till ro. Satt hos mig en stund, för att direkt sedan upp och vandra. Han gnydde lite men jag trodde mest det var för att han hade svårt att komma till ro och sova då vi inte var hemma… han somnade i min famn till slut i alla fall och jag blev sittande med honom ett tag. Efter ca 20 minuter tänkte jag lägga ner honom i soffan, men då blev han direkt orolig och vaknade till slut och grät och tog sig för örat… Då bestämde vi oss för att direkt åka hem och jag förberedde mig för en vaknatt med ledsen lillebror… Vid det här laget började jag misstänka att det nog rörde sig om öroninflammation…

Det blev dock ingen vaknatt alls, han sov gott igenom hela natten och var sitt glada jag hela söndagen. Natten till måndagen förflöt också utan problem. Dock såg jag redan en tendens igår att ytterörat var lite kladdigt så i morse ringde jag till vårdcentralen och han fick en tid för kontroll…

Maken tog honom till doktorn och han var duktig vid undersökningen – efter lite övertalning… Tyvärr (måste jag nog säga) fick han penecillin utskrivet – Kåvepenin, 5mlx3 i 7 dagar!!! *aaagh* Fatta hur svårt det kommer att bli??!!??

Ikväll fick vi kanske i honom 2,5 ml – om vi har tur. ”Det är äckligt” sa han som ett mantra… Lilla gubben… Usch, jag ser inte fram mot denna vecka. Jag önskar att han skulle klara av tabletter, det är så mycket enklare då… Tänk om det skulle finnas stolpiller… *drömmer*

Någon som har något tips på hur man ska få i en 3-åring superäckligt, söt Kåvepenin?

 
2 kommentarer

Publicerat av på 28 april, 2008 i Barnen, Hälsa

 

2 svar till “Inflammerat mellanöra

  1. Sara

    29 april, 2008 at 07:40

    Stackars liten, mitt enda tips är att vara konsekvent, skaffa någon slags rutin/prodsedur vid medicintagningen så vänjer han sig førhoppningsvis snabbt vid att det här måste gøras oavsett vad han tycker…

    ((Lycka till kramar))

     
  2. mie

    29 april, 2008 at 16:34

    Det fanns som suppar en gång i tiden men det frätte fullständigt sönder rumpan på barnen så det togs av marknaden (tack o lov).

    Men man kunde ju önska att de uppfann en bättre supp som inte frätte upp baken på barnen för PC är ett riktigt rävgift. Man kan dock be om att få en starkare variant där man ger mindre mängd – det brukar gå lite lättare.

    Hoppas det läker snabbt!

    /mie

     

Kommentera

 
