RSS

Färgblindhet

27 Jan

Jag börjar fundera på om Alfred inte är färgblind ändå. Två av hans farbröder är färgblinda och eftersom det är ärftligt så är det ju inte helt otänkbart…

Visst, han är inte tre år ännu så det kan ju vara okunskap från hans sida bara, men jag tycker att han borde lära sig de mest grundläggande färgerna (blå, röd, grön och gul). Vi har en bok med Byggare Bob som går ut på att man lär sig vad hans maskiner heter och vilken färg de har. Jag tror att Alfred har lärt sig att Kranis är blå, men sen när vi pekar på en annan blå sak så kan han lika gärna säga röd. På frågan vilken färg Bandis har säger han ofta blå först för att sedan ändra till röd. Gult och grönt har han stora problem med.

 Jag har googlat lite på färgblindhet nu ikväll och de tester jag hittills hittat är med siffror och eftersom han inte kan siffror är det ju svårt att testa honom. Vet ni kära läsare om det finns någon annan form av test, gärna på nätet, som inte testar med siffror får ni gärna tipsa mig om det.

 
5 kommentarer

Publicerat av på 27 januari, 2008 i Barnen

 

Etiketter:

5 svar till “Färgblindhet

  1. Sandra

    27 januari, 2008 at 22:34

    Oj… bör dom kunna färger nu?! Har inte ens tänkt på det.. Melker säger att det mesta är rött…

     
  2. Sara

    28 januari, 2008 at 10:49

    Om du känner dig bekymrad kan du kanske prata med BVC, men Alex som snart är fyra säger att allt är røtt eller rosa. Tanken på färgblindhet har aldrig slagit mig, men klart om ni har det i släkten så, kan det uppstå så tidigt då? Oavsett så måste ni säkert bara avvänta, før hur ska det testas som du säger…?

    ((Kramar))

     
  3. blenda

    28 januari, 2008 at 12:01

    Du kan väl testa honom med klossar eller duplo? En stor hög blå + en röd t ex. Se om han kan skilja ut den som inte har samma färg (är det inte röd och grön färg som är de vanligaste att se fel på?). Eller ta två papper/tygbitar i en varsin färg samt klossar/duplo i samma färger och be honom lägga rätt färg på rätt ställe…….fast jag skulle ju tro att han bara är en liten skit ännu som struntar fullkomligt i vilken färg Du viftar med.
    🙂

     
  4. Susanne

    28 januari, 2008 at 17:49

    Färgblindhet ärvs på mammans sida OM inte pappan är färgblind.
    Folke har röd/grön-färgblindhet, likaså min bror. Alltså bär jag på anlaget men eftersom jag är kvinna måste jag ha 2 anlag för att ha färgblindhet. För att en kille ska bli färgblind så räcker det med 1 anlag. Så om inte Micke är färgblind kan han inte bära på anlaget. Men du kanske bär på anlaget fast du inte vet om det?

    Jag hade ju inte vetat om det, att jag bär på anlaget, om inte min brorsa varit färgblind (och jag vet att det finns på min mammas sida) – därför så misstänkte jag tidigt att Folke VAR färgblind men först när han var 6 år så kunde han testas. Och mycket riktigt var han det också…. men inte så mycket. Han ser skarpa färger men inte ”smutsiga, blandade” pasteller; ljusblå, syrenlila, gammelrosa. Det blir bara grått.
    Så det är bara att avvakta och se.
    På BVC kan man nog inte göra så mycket när han är så pass liten….tror jag iallafall. Om de inte utvecklat nya tekniker.

     
  5. didriksson

    28 januari, 2008 at 21:35

    Tack för kommentarerna och det är nog bara jag som ”överdriver”. Antagligen är han bara för ung för att kunna färgerna, men jag tycker att så mycket (nåja) som övar med honom så tycker jag att det borde fastna något. 🙂

    Susanne>> Intressant det där med att det krävs att kvinnan oxå bär anlaget för att det ska ”slå ut”. Mig veterligen har vi inte färgblindhet i släkten…

    Blenda>> Smart det där med duploklossarna i olika färg. Ska nog försöka testa det på honom.

     

Kommentera

 
